Sökning: "gymnasieelever Norms"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden gymnasieelever Norms.
1. Spela efter, för och emot noter på elgitarr : Gymnasieelevers diskursiva uppfattningar kring notläsning på elgitarr
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I det här självständiga arbetet framkommer det att notläsning inte alltid ses som någonting nödvändigt av elgitarrelever på gymnasiet, men det finns vissa tillfällen de värderar det högt. I det här självständiga arbetet undersöks diskursiva uppfattningar och diskursivt innehåll i gymnasieelevers utsagor kring notläsning på elgitarr. LÄS MER
2. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER
3. Prestationsångest bland elitidrottens ungdomar : Granskning av prestationsångest bland elitidrottande gymnasieelever
L2-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Prestationsångest är en känsla som existerar bland majoriteten av alla människor, men kanske framför allt bland unga som kombinerar de redan svåra gymnasiestudierna med en idrottssatsning på elitnivå? Syftet med denna uppsats är att undersöka relationen mellan prestationsångest och elitsatsande idrottselever på gymnasieskolor i mellansverige samt vad som bidrar till att dessa känslor uppkommer. Genom en kvantitativ enkät kunde forskningsfrågor gällande respondenternas självkänsla, skolmiljö, idrottsmiljö och prestationsångest besvaras. LÄS MER
4. “I jämförelsen kan man alltid hitta ett sätt att förlora” : En kvalitativ intervjustudie om pressen att prestera socialt i skolan som social arena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : The aim of the study was to investigate how staff in student health teams at high school perceives how the pressure to perform socially in the social arena of school affects the students and how staff prevent, or perceive that they should work preventively against this. The study is based on eight qualitative, semi-structured interviews with staff from student health-teams at high schools. LÄS MER
5. "Jag vill liksom inte vara besvär för andra" : En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser och syn av psykisk ohälsa och könsnormer.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med denna studie var att få en ökad kunskap och förståelse om gymnasieelevers upplevelser och syn av psykisk ohälsa samt huruvida könsnormer påverkar deras förutsättningar att söka hjälp. För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ forskningsmetod använts i form av sex semistrukturerade intervjuer med gymnasieelever i Sverige. LÄS MER