Sökning: "gymnasieelever Norms"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden gymnasieelever Norms.

  1. 1. Spela efter, för och emot noter på elgitarr : Gymnasieelevers diskursiva uppfattningar kring notläsning på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Hellgren; [2024]
    Nyckelord :discourse analysis; discursive psychology; electric guitar; electric guitar instruction; high school students; sheet music; sheet music instruction; diskursanalys; diskurspsykologi; elgitarr; elgitarrundervisning; gymnasieelever; notläsning; notläsningsundervisning;

    Sammanfattning : I det här självständiga arbetet framkommer det att notläsning inte alltid ses som någonting nödvändigt av elgitarrelever på gymnasiet, men det finns vissa tillfällen de värderar det högt. I det här självständiga arbetet undersöks diskursiva uppfattningar och diskursivt innehåll i gymnasieelevers utsagor kring notläsning på elgitarr. LÄS MER

  2. 2. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jens Love Daniel Clarberg; [2023]
    Nyckelord :Huvudinstrument; kön; musik; genrepraktik; motivation; musikutbildning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Main instrument; music; gender stereotypes; practice of genre; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER

  3. 3. Prestationsångest bland elitidrottens ungdomar : Granskning av prestationsångest bland elitidrottande gymnasieelever

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Maja Persson; Nathalie Johansson; [2023]
    Nyckelord :sport; anxiety; performance anxiety; press; elitidrott; sport; prestationsångest; press;

    Sammanfattning : Prestationsångest är en känsla som existerar bland majoriteten av alla människor, men kanske framför allt bland unga som kombinerar de redan svåra gymnasiestudierna med en idrottssatsning på elitnivå? Syftet med denna uppsats är att undersöka relationen mellan prestationsångest och elitsatsande idrottselever på gymnasieskolor i mellansverige samt vad som bidrar till att dessa känslor uppkommer. Genom en kvantitativ enkät kunde forskningsfrågor gällande respondenternas självkänsla, skolmiljö, idrottsmiljö och prestationsångest besvaras. LÄS MER

  4. 4. “I jämförelsen kan man alltid hitta ett sätt att förlora” : En kvalitativ intervjustudie om pressen att prestera socialt i skolan som social arena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Emilia Allringer; Moa Hagström; [2023]
    Nyckelord :Symbolic interactionism; high school students; prevention; school as a social arena; student health-team; Symbolisk interaktionsm; gymnasieelever; förebyggande arbete; skolan som social arena; elevhälsa;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how staff in student health teams at high school perceives how the pressure to perform socially in the social arena of school affects the students and how staff prevent, or perceive that they should work preventively against this. The study is based on eight qualitative, semi-structured interviews with staff from student health-teams at high schools. LÄS MER

  5. 5. "Jag vill liksom inte vara besvär för andra" : En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser och syn av psykisk ohälsa och könsnormer.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rand Almhana; Diana Gebreslase; Rooa Kirnaui; [2023]
    Nyckelord :mental illness; stigma; gender roles; gender theory; salutogenic theory.; psykisk ohälsa; stigma; könsroller; genusperspektiv; salutogent perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en ökad kunskap och förståelse om gymnasieelevers upplevelser och syn av psykisk ohälsa samt huruvida könsnormer påverkar deras förutsättningar att söka hjälp. För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ forskningsmetod använts i form av sex semistrukturerade intervjuer med gymnasieelever i Sverige. LÄS MER