Avancerad sökning

Visar resultat 36 - 40 av 175 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 36. Är digitalisering välkommet i förskolan? : En kvalitativ studie om hur digital kompetens framställs i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nina Nilpe; Johanna Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; kritisk diskursanalys; digital kompetens; makt; förskola; rektor; förskollärare.;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskollärare samt rektorer känner en osäkerhet kring att tillämpa digitalaverktyg i förskolan, det är bristen i deras digitala kompetens som hindrar dem att utveckladigitaliseringen i förskolan. Syftet med denna studie är att utveckla förståelse för samtsynliggöra hur förskollärare och rektorer talar om digital kompetens. LÄS MER

  2. 37. Kvinnors upplevelser efter mastektomi : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Hälsa och omvårdnad

    Författare :Johanna Thorsson; Ida Söhrman; [2021]
    Nyckelord :breast cancer; women; mastectomy; experience; information; support; bröstcancer; kvinnor; mastektomi; upplevelser; information; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste behandlingen för bröstcancer är mastektomi som innebär kirurgiskt avlägsnande av bröstvävnad där hela eller delar av bröstet tas bort vilket kan ha en påverkan på kvinnans hälsa och välmående. Syfte: Syftet var att beskriva kvinnors upplevelser efter mastektomi i samband med bröstcancer. LÄS MER

  3. 38. Digitala verktyg och genus i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare samtalar om barn i aktiviteter med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Andersson; Julia Hansson; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskola; Förskollärare; Genus; Kön; Könsskillnader; Programmering; Socialkonstruktionism; Yvonne Hirdman;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare samtalar om barn i planerad undervisning med digitala verktyg. Dessutom ämnar examensarbetet att ge kunskap om genus i samband med förskollärares reflektioner och genom det finna olika tillvägagångssätt förförskollärare att verka för ett aktivt arbete med jämställdhet. LÄS MER

  4. 39. Källsortera mot en hållbar utveckling : En kvantitativ undersökning om källsorteringsvanor hos Halmstads invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Johanna Törnqvist; [2021]
    Nyckelord :Sociology; Waste; Recycling; Environmental sociology; Climate; Risk Society; Sociologi; Avfall; Källsortering; miljösociologi; Risksamhälle; Kollektivt medvetande;

    Sammanfattning : Idag finns det en större medvetenhet när det talas om klimatet och arbetet mot en hållbar utveckling har ökat. En del av avfallet tas inte hand om ordentligt idag vilket gör att en stor källa till energiomvandling inte tas hand om. LÄS MER

  5. 40. En kvinnokropp inom Crossfit är kunnig och stark - den har förmåga : Kvinnliga tävlande crossfit-atleters upplevelser, tankar och känslor till kroppsuppfattning och kroppsideal relaterat till sporten och tävling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emilia Andersson; Johanna Lindborg; [2021]
    Nyckelord :Crossfit; body dissatisfaction; body ideal; body image; body satisfaction; crossfit; kroppsideal; kroppsmissnöje; kroppstillfredsställelse; kroppsuppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien var att undersöka kvinnliga tränings- och tävlingsaktiva crossfit-atleters upplevelser, tankar och känslor till kroppsuppfattning och kroppsideal relaterat till sporten och tävling. I studien användes en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER