Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “En talare åt gången” - En kvantitativ undersökning av hur manliga och kvinnliga politiker avbryts i 2010-talets slutdebatter i Sveriges Television

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alex Kennegård; Emelie Skoog; Ida Palm Ekspong; [2022-02-24]
    Nyckelord :Public service; final debate; gender equality; party leader; female politicians; male politicians; interruption; conversational analysis;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The aim of the essay is to investigate whether female and male party leaders are being interrupted equally, during the 2010s final debates in Sveriges Television (SVT). This, due to Public Service’s requirements of conducting equal programme activities, where interruptions are used as a measurement of equality. LÄS MER

  2. 2. Idrottares varumärke på Instagram : En kvalitativ, retorisk analys av svenska idrottsprofilers varumärkesbyggande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emil Karlsson; Ludwig Strömsten; [2022]
    Nyckelord :Sports; gender; social media; Instagram; stereotypes; brand; rhetoric; visual rhetoric; Idrott; genus; sociala medier; Instagram; stereotyper; varumärke; retorik; visuell retorik;

    Sammanfattning : Sociala medier är en viktig plattform för organisationer och individer när det kommer till att bygga ett varumärke. Genom att strategiskt planera sin kommunikation kan bland annat politiker, filmstjärnor och idrottare bygga upp sina personliga varumärken för att skapa relationer med sina följare. LÄS MER

  3. 3. KÖNSSTEREOTYPER I DEN POLITISKA VARDAGSRAPPORTERINGEN, FINNS DE?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Annie Alsterholm; [2019-02-07]
    Nyckelord :Stereotypifiering; Könsstereotyper; Könsroller; Vardagspolitik; Medieporträttering;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka hur media porträtterar manliga och kvinnliga ministrar i vardagspolitiken. Uppsatsen tar avstamp i tidigare studier om medial framställning av manliga och kvinnliga politiker i samband med politiska skandaler, eller då politiker utsätts för stark medial uppmärksamhet. LÄS MER

  4. 4. Respektlösa bovar och duktiga frälsare : En jämförande undersökning av pressens porträttering av Annie Lööf och Åsa Romson under 2013 och 2014

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sara Frisk; Emma Thimgren; [2017]
    Nyckelord :Journalism; Newspapers; Female party leaders; Centerpartiet; Miljöpartiet; Annie Lööf; Åsa Romson; Journalistik; Nyhetstidningar; Kvinnliga partiledare; Centerpartiet; Miljöpartiet; Annie Lööf; Åsa Romson;

    Sammanfattning : The four largest newspapers in Sweden, Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet, all have different political stands, but does it affect their reporting on different parties and their leaders? In 2013 and 2014 two of the nine party leaders in the Swedish parliament, Riksdag, were female, Annie Lööf (Centre Party) and Åsa Romson (the Green Party). This study examines the differences between the reporting on these two politicians in four newspapers and how they are portrayed using quantitative content analysis and framing analysis. LÄS MER

  5. 5. Rådande jämställdhet i en könsuppdelad värld : Den politiska kvinnans representation i Gävles dagstidningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Eklöf Eriksson; Lina Färdigh; [2016]
    Nyckelord :equality; gender; media; politics; politician; produce; ridicule; women; framställning; förlöjligande; genus; jämställdhet; kvinnor; media; politik; politiker;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how Gävle newspapers Arbetarbladet and Gefle Dagblad produce female and male politicians in their editorials. Articles from November 20, 2015 - January 20, 2016, were analyzed by quantitative content analysis and accompanying text analysis. LÄS MER