Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Cirkulär ekonomi inom modebranschen En studie över hur svenska fast fashion-företag kan arbeta cirkulärt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lina Sundqvist; Ida Pettersson; [2021-06-30]
    Nyckelord :cirkulär ekonomi; fast fashion; hållbarhet; modebranschen; circular economy; fast fashion; sustainability; fashion industry;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bearbetning och utvinning av resurser har stor påverkan på den biologiska mångfalden. Modeindustrin är en bransch som är mycket resurskrävande och har en stor negativ påverkan på både människor och miljö. LÄS MER

  2. 2. Living the Brand : - En kvalitativ fallstudie om Lindex arbete med att leva och agera efter organisationens varumärke

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Olivia Edlund; Sofia Brännström; [2017]
    Nyckelord :Living the Brand; organisationer; varumärken; värdeskapande kommunikation; organisationskommunikation; organisationskultur; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : I dagens konsumtionssamhälle är det vitalt att kunna utmärka sig från sina konkurrenter. Att ha ett starkt varumärke är något som blivit framstående för organisationer för att kunna positionera sig rätt på marknaden och hamna i konsumenternas intresse. LÄS MER

  3. 3. Fast fashion kontra hållbar konsumtion : En studie om konsumenters attityder kring ekologiska produkter i fast fashion företag

    Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Seatbyoel Wallin; Elvira Rusid; [2015]
    Nyckelord :Fast fashion; attitudes; organic clothes; visual merchandising; hangtag; Fast fashion; attityder; ekologiska kläder; butikskommunikation; hangtag;

    Sammanfattning : Klädindustrin har förändrats betydligt de senaste 30 åren. Detta har lett till nya affärsmodeller som bygger på trendigt, billigt och snabbt mode. Dessa affärskoncept benämns fast fashion och i Sverige finns kedjeföretagen H & M, Lindex och Gina Tricot för att nämna några. LÄS MER

  4. 4. Ökad återvinning i modebranschen : försörjningskedjans hinder och möjligheter inom produktutveckling

    Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elizabeth Walker; Maria Klintarp; [2015]
    Nyckelord :Green Supply Chain Management; Sustainable Development; Textile Recycling; Network; Green Supply Chain Management; Hållbar Utveckling; Textilåtervinning; Nätverk;

    Sammanfattning : En ökad textilkonsumtion har lett fram till en problematik kring miljöpåverkan på grund av den ökade mängden använda textilier som ska hanteras efter produkternas död. För att ta till vara på de dyrbara resurser som har använts för att skapa textila produkter, har intresset för återvinning av textila fibrer ökat. LÄS MER

  5. 5. Vikten att följa trender - en inköpares dilemma? : En tvärsnittsstudie om beslutsfattandet inom svenska modeföretags inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lovisa Sundqvist; Annie Wrang; [2014]
    Nyckelord :Trends; Trend analysis; Trend forecasting agencies; Decision; Risks; Uncertainty; Purchasing; Fashion company; Fashion Industry.; Trender; Trendanalyser; Trendbyråer; Beslut; Risk; Osäkerhet; Inköp; Modeföretag; Modebranschen;

    Sammanfattning : Sedan millenniumskiftet förändrades modevärlden radikalt av fler säsonger, ökad mångfald av trender samtidigt som trendernas livslängds blev allt kortare. Hos inköparna på de stora klädbolagen ställs det idag ett allt större krav att veta vad som kommer att sälja i framtiden. LÄS MER