Sökning: "makt individ och grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden makt individ och grupp.

  1. 1. Investering och språkinlärning i ett it-baserat flexibelt sfi-klassrum

    Master-uppsats,

    Författare :Maria Wadenius; [2022-10-25]
    Nyckelord :sfi; investering; agens; identitet; kapital; ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur globaliseringen och Internet har påverkat investering och agens i språkinlärningen hos några sfi-elever i en speciell lärandeform på Komvux. Eleverna studerar sfi i en flexibel, it-baserad grupp, kallad kombi. LÄS MER

  2. 2. ”Varje individ i en grupp är en pusselbit" : en diskursanalys av förskollärares syn på inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Cornelia Miftari; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares föreställningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Frågeställningarna i studien lyder på vilket sätt beskriver förskollärare sina föreställningar om inkludering? och på vilket sätt beskriver förskollärare inkludering utifrån ett praktiskt görande i förskolan? Studien är baserad på en Foucaltinspirerad diskursteori där regelsystem och makt är centrala utgångspunkter och i vilken kunskap legitimeras eller illegitimeras utifrån dessa maktpositioner och regelsystem. LÄS MER

  3. 3. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER

  4. 4. Teknologi i den tredje åldern : - Hur relationen mellan äldre och digitalisering avbildas inom forskning och media

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sebastian Algborn; Mahir Brankovic; [2021]
    Nyckelord :Capital; power; sociality; acceleration; digitization; tools; technology; postmodernity; individual; group; seniors; age; economics; education; knowledge; language; discourse; discourse analysis; theme; media; research; politics; exclusion; Kapital; makt; socialitet; acceleration; digitalisering; teknik; teknologi; postmodernitet; individ; grupp; äldre; ålder; ekonomi; kunskap; språk; diskurs; diskursanalys; tema; media; forskning; politik; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att skapa en djupare förståelse för hur äldre människors relation till digitaliseringen avbildas inom forskning och media. Detta har gjorts genom att utföra en kvalitativ diskursanalytisk litteraturstudie över 13 st publicerade och referentgranskade forskningsartiklar samt 13 st publicerade artiklar i svenska dagstidningar. LÄS MER

  5. 5. “Varför gråter ni?” : En sociologisk analys av tjejers psykosociala välbefinnande

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Sara Solfeldt; Emy Matsson; [2018]
    Nyckelord :tjejer; flickor; unga; gymnasiet; psykisk; hälsa; social; genus; makt; sociologi; struktur; grupp; individ; litteraturstudie;

    Sammanfattning : This narrative literature review aims to present a general picture of the increasing mental ill- health related to stress among young women, connected to the development of society. The analysis is performed by examining scientific articles using gender theory and sociology as a theoretical background. LÄS MER