Sökning: "retorik påverkan"

Visar resultat 21 - 25 av 50 uppsatser innehållade orden retorik påverkan.

  1. 21. Ramens Retorik : Ramens retoriska förhållande till målningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV); Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elin Svensson; [2020]
    Nyckelord :Tavelramar; ramar; ramlister; konstverk; museum; målningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur upplevelsen av en målning kan påverkas beroende på vilken ram som klär den. Uppsatsens frågeställning är att undersöka vilket retoriskt budskap man kan läsa in i en tavelram; Hur förhåller sig ramen som visuell utsaga till målningen. LÄS MER

  2. 22. Vi ska visa dig vad du känner - En kvalitativ studie om emotionell marknadsföring och reklamfilmers påverkan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Katarina Rosén; Therese Söder; [2020]
    Nyckelord :Emotional marketing; TV commercial; content analysis; semiotics; storytelling; rhetoric; music; Google; Nike; Ikea; Ica; Emotionell marknadsföring; reklamfilm; innehållsanalys; semiotik; storytelling; retorik; musik; Google; Nike; Ikea; Ica;

    Sammanfattning : Reklamfilmer berör konsumenter på olika sätt. De kan informera, irritera och rörakonsumenten till tårar. Denna studie undersöker hur fyra emotionella reklamfilmer frånGoogle, Nike, Ikea och Ica påverkar konsumenter. LÄS MER

  3. 23. Odemokratisk kommunikation – En analys av hur kommunikation kan underminera demokratiska värden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Maya Lagerholm; [2018-10-29]
    Nyckelord :kommunikation; demokrati; framing; retorik; språklig påverkan;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att belysa kommunikation som kan betraktas som odemokratisk och hur det kan ta sig i uttryck. Språkets påverkan står i fokus och utgångspunkten är att val av uttryckssätt och språkbruk kan styra våra tankar i en viss riktning. LÄS MER

  4. 24. Affärsman och tv-kändis blev president : En kvalitativ studie av Donald Trumps användande av retorik under valkampanjen 2016

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elin Johansson; [2018]
    Nyckelord :Donald Trump; rhetoric; politics; speech; power strategiesm USA; qualitative method; Donald Trump; retorik; politik; maktstrategier; USA; tal; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Donald Trump, välkänd affärsman, programledare och numera USA:s 45:e president. Hur lyckades egentligen en man som inte varit i en politisk position tidigare övertyga ett helt land att han har vad som krävs för att styra det? Studien skall ta reda på vilka retoriska begrepp Trump använt sig av under sin valperiod och vilken effekt de har gett. LÄS MER

  5. 25. Maktens osynliga kraft : En analys av influencers makt, påverkan och ethos med utgångspunkt i Bianca Ingrossos Instagramflöde

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Greta Bondelid; [2018]
    Nyckelord :Influencer; makt; påverkan; ethos; Bianca Ingrosso; Instagram; Michel Foucault; internalisering; biomakt;

    Sammanfattning : Frågan om influencers makt och trovärdighet har länge varit föremål för debatt. Mycket fokus har emellertid riktats mot Influencers kommersiella inflytande, trots att deras möjligheter att påverka sträcker sig inom många fler områden. LÄS MER