Sökning: "sceniskt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden sceniskt arbete.

  1. 1. Samma skådespelare, olika språk. Att behärska flera språk: är det en resurs eller ett hinder i mitt sceniska arbete som skådespelare?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Julia Küster; [2023-04-04]
    Nyckelord :språk; musikal; tyska; franska; norska; svenska; skådespelare; verktyg; rollarbete; brytning; modersmål; mångfald;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag valt att fördjupa mig i frågor som rör sceniskt karaktärsarbete på olika språk. Jag undersöker utmaningar och möjligheter förknippade med att som skådespelare i det sceniska arbetet gestalta en karaktär på språk som man inte ursprungligen definierar som sitt modersmål. LÄS MER

  2. 2. Mina fysiska manér - hur kan större medvetenhet om återkommande fysiska manér i mitt skådespeleri utveckla mig som musikalartist?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Filip Vikström; Filip Vikström; [2023-02-20]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete undersöker jag vad jag valt att kalla återkommande fysiska manér som skådespelare. Jag försöker få syn på och ringa in specifika fysiska rörelser och rörelsemönster jag återkommer till i mitt skådespeleri. Jag reflekterar över vad de skulle kunna bero på och varför de uppstår. LÄS MER

  3. 3. Så säg mig, var är Povel, vänner? Hur kan jag utvecklas som musikalartist genom att sceniskt undersöka artisten Povel Ramels konstnärskap?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gustav Gälsing; [2023-02-20]
    Nyckelord :musikal; revy; Povel Ramel; Knäppupp; skådespeleri; scenisk; gestaltning; komedi; humor; imitation; blues; musik;

    Sammanfattning : I år är det i år 100 år sedan artisten Povel Ramel föddes. Till hundraårsjubileet skapade jag en föreställning där jag gestaltade och tolkade Povel och hans musik. I mitt självständiga arbete har jag specifikt valt att undersöka Povel Ramels sceniska utryck när han framför sitt eget material. LÄS MER

  4. 4. Requiem for Milady- Ett sceniskt undersökande av kvinnorollerna i Tennessee Williams sena dramatik

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Vanja Schöldéen Nilsson; [2021-04-01]
    Nyckelord :Tennessee Williams; skådespeleri; absurd theatre; experimental; burlesque; performance; avantgarde;

    Sammanfattning : I mitt arbete Requiem for Milady, undersöks hur och om de så kallat “monstruösa” kvinno- rollerna i TWs sena dramatik kan vidga och tänja gränser för hur vi ser kvinnliga stereotyper och kvinnliga /manliga identiteter? Vidare beskriver jag hur jag som skådespelare praktiskt närmar mig dessa rollporträtt med intentionen att undersöka en gestaltning som ligger bort- om konventioner inom ett psykologiskt realistiskt scenspråk. Vad uppstår, händer med materialet om jag närmar mig det genom en mer absurd och överdriven spelstil och söker befrielse genom medel som överdrift, kaos, tvetydighet och burlesk humor? Kan jag hitta ett sätt att gestalta kvinnor på scen bortom det mer traditionella?. LÄS MER

  5. 5. Uppvärmning för kroppens och röstens känslouttryck på scen - Ett sökande efter de inre känslorna utanpå

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johanna Fredriksson; [2019-09-23]
    Nyckelord :Uppvärmning; känslor; emotioner; mimik; ansiktsuttryck; gestik; kroppshållning; position; uttryck; känslouttryck; scenspråk; scenframställning; skådespel; opera; sång; röst; talröst; repetition; musikalitet;

    Sammanfattning : Opera är sceniska och musikaliska uttryck sammanvävda och som operasångare förväntas du kunna förmedla känslor genom din sång och din scenframställning, men hur kan operasångaren hantera dessa, ofta stora känslouttryck, på ett sceniskt tydligt och trovärdigt sätt? I detta arbete skriver jag om den uppvärmning för känslouttryck i kropp och röst som jag skapat inför, och provat under, repetitionsperioden och föreställningsperioden för operan Dido & Aeneas. Uppvärmningen baseras på 8 grundkänslor och 28 sekundära känslor som med hjälp av traditionell och retorisk gestik kopplas ihop med universella ansiktsuttryck. LÄS MER