Sökning: "sfi digitalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sfi digitalisering.

  1. 1. Digitalisering inom SFI för nyanlända äldre kvinnor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sham Mohamed; Sara Haidar; [2023]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; digitization; women; challenges; pedagogy; immigrant; Svenska för invandrare; digitalisering; kvinnor; utmaningar; pedagogik; invandrare;

    Sammanfattning : Att använda digitala verktyg i språkutbildningen för nyanlända äldre kvinnor kan vara utmanande på grund av språkliga, kulturella och tekniska begränsningar. Denna studie syftar därför till att identifiera och undersöka vilka särskilda utmaningar som kan uppstå vid digital språkutbildning för SFI-elever. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering inom SFI på Vuxenutbildning : Värde av digitala tjänster och verktyg

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Moses Kangogo; Abdullahi Hassan; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; digital tools; digital services; SFI svensk för invandrare ; digital competencies; digital literacy; servitization.; Digitalisering; digitala verktyg; digitala tjänster; SFI svensk för invandrare ; digitala kompetenser; digital litteracitet; tjänstefiering;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Denna studie har som mål att utforska hur digitalisering inom SFI på vuxenutbildning påverkat undervisning och lärande för lärare och elever. Den ämnar specifikt att undersöka vilken roll digitala tjänster spelar för att elever ska kunna utveckla digitala kompetenser och litteracitet inom SFI-lärande. LÄS MER

  3. 3. ”Det har blivit ett helt annat arbete - det är ett nytt yrke, tycker jag.” : En kvalitativ studie om SFI-lärares upplevelser av undervisning under pandemin.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Marie Kollberg; [2021]
    Nyckelord :SFI; distansundervisning; fjärrundervisning; pandemi; digitalisering;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva lärares erfarenheter och uppfattningar om coronapandemins påverkan på SFI-undervisningen. Genom en kvalitativ forskningsansats och semistrukturerade intervjuer med fyra SFI-lärare studeras och analyseras vilka konsekvenser som pandemin haft för lärarnas arbetssätt och deras elevers lärandemöjligheter. LÄS MER

  4. 4. Digital Alfabetisering En studie om analfabeters språkinlärning med stöd av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sara Baker; [2020-01-08]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digitalisering; Alfabetisering; SFI; Analfabeter; Illitterata; Vuxenutbildning;

    Sammanfattning : För att nyanlända vuxna ska kunna komma in i det svenska samhället finns det krav på olika kunskaper de ska uppnå. Genom att lära sig att använda digitala verktyg öppnas nya möjligheter till att involveras i sociala och kulturella sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Litteracitetens betydelse för kommunikationen mellan skolan och hemmet : En kvalitativ studie av fyra utlandsfödda föräldrars samt fem mentorers upplevelser av kommunikationen mellan skolan och hemmet och även en datalärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ann-Charlotte Johansson-Gårdhed; [2020]
    Nyckelord :litteracitet; digitalisering; kommunikation; vardagslitteracitet; skolliteracitet; hem och skola; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Min undersökning av fyra föräldrar som har begränsad litteracitet som nu studerar på SFI A och hur de upplever att de kan ta till sig informationen från deras barns skola som skickas hem via skolväskan, mail eller via den digitala plattformen SchoolSoft, visar att samtliga föräldrar upplever att de inte kan komma åt information om studiedagar, föräldramöten, närvaro eller annan information på den digitala plattformen SchoolSoft då de inte vet hur man kommer in på den. Samtliga föräldrar uppger också att de vet hur viktig en bra skolgång är för deras barn och de känner att de inte kan bli fullt delaktiga i sina barns skolgång på grund av svårigheter att ta till sig informationen och förstå meddelanden som skickas hem till dem då de har begränsad litteracitet. LÄS MER