Sökning: "svenskt modebranschen"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden svenskt modebranschen.
1. Konsumenters insikt med hållbar klädkonsumtion : En fallstudie om vilka strategier som kan främja hållbara konsumtionsvanor i modebranschen
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Textilindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har negativ inverkan på miljön och människor. I dagsläget produceras allt för mycket kläder och eftersom trender förändras i enhastig takt blir resursutnyttjandet av kläder väldigt lågt. LÄS MER
2. Möjligheter och utmaningar med cirkulär ekonomi : en fallstudie om hur ett fast fashion-företag arbetar med cirkulär ekonomi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Det är ingen hemlighet att textilindustrin står för en stor del av världens koldioxidutsläpp. Majoriteten av företagen i dagens modeindustri arbetar efter linjära affärsmodeller som bygger på en slit-och-släng-mentalitet där en stor del av textilier hamnar till deponi. LÄS MER
3. Krishantering & styrning i modeföretag under kris - En kvalitativ fallstudie på ett svenskt modeföretag under pågående coronapandemi
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Coronakrisen har haft en global påverkan på folkhälsan och det snabba smittspridningsförloppet har bland annat lett till omfattande nedstängningsåtgärder världen över. Sverige har valt ett annorlunda tillvägagångssätt där myndigheterna i landet endast infört vissa restriktioner. LÄS MER
4. Limitato och supply chain management En kvalitativ fallstudie om hur Limitato som är verksamma på lyxmarknaden inom modeindustrin arbetar med supply chain management.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Idag lever vi i ett samhälle där användningen av internet och kommunikationsteknik gör att snabb spridning av olika trender via sociala medier och digitala plattformar är möjlig. Modebranschen är en bransch som har påverkats mycket av detta. Genom den snabba spridningen av trender har konsumenters efterfrågan börjat bli allt mer volatil. LÄS MER
5. Kundvärde i konsumentreturer : En jämförande studie om hur svenska e-handelsföretag inom modebranschen skapar kundvärde genom returns management-processen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Digitalisering är idag en av de mest inflytelserika trenderna inom modebranschen, vilket bland annat är starkt kopplat till att e-handel blivit ett allt mer självklart val för konsumenter. I samband med detta har konsumenter i allt större utsträckning börjat betrakta sitt eget hem som provrummet i den digitala butiken, vilket har lett till att returer är ett växande problem för e-handelsföretag. LÄS MER