Sökning: "Graphic design Typography"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Graphic design Typography.
1. Rosa prinsessa eller blå superhjälte? : En kartläggning av könsstereotypiska roller via den grafiska formgivningen på gratulationskort för barn
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : The reason for this study is to investigate if stereotypical gender roles exist in greeting cards designed for children in Sundsvall, Sweden and to what extent. Studies show that gender cues in design can have an effect on people's self image and that children are especially affected. LÄS MER
2. Genus & gränssnitt : En kvalitativ studie om hur stereotypiskt könskodad design påverkar användares upplevelser.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Genus definierar människors sociala kön och genomsyrar samhället genom de föreställningar, idéer och handlingar som förknippas med män respektive kvinnor. Uppfattningar av genus skapas och upprätthålls av genussystem som är konstruerat för att producera stereotyper. LÄS MER
3. Släpp formen fri – Bokstavsklubben
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : This project has gone by the name “Release the form” and later on got the subheading “The Letter Club”. The purpose of the project has been to explore various playful methods that generate letter-forms and make this available for other future graphic designers. LÄS MER
4. I Never Learned To Type With Ten Fingers
Master-uppsats, Konstfack/Grafisk design & illustrationSammanfattning : Luise Schröder founded a private business school in 1910 in Stettin, a city once part of Germany. With a focus on typewriting and stenography, she was a local educator of modern communication. Throughout four generations, her family was impacted by global technological developments and socio-political shifts. LÄS MER
5. Förpackningsdesign ur genusperspektiv : En studie om könsneutral förpackningsdesign för deodoranter
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknikSammanfattning : Deodoranter är en produkt som har samma funktion för alla kön, men förpackningarna skiljer sig för att attrahera olika målgrupper. Tydligt könskodade förpackningar skulle kunna leda till att människor känner sig tvingade att välja en produkt som är anpassad för ett kön. LÄS MER