Sökning: "Kulturell turism"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Kulturell turism.
1. Organisatoriskt lärande inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar : en kvalitativ undersökning
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka organisatoriskt lärande i samband med turismutvecklingsprojekt. För att besvara syftet har en frågeställning upprättats med frågorna 1. Hur definierar projektledare inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar organisatoriskt lärande? Och 2. LÄS MER
2. "Bring the Water Back" : En studie om hur en förstärkt platskänsla kan hedra ett kulturarv i en offentlig miljö.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : This study is a degree project in Information Design with a focus on Spatial Design. The aim has been to gain an understanding of the residents' relationship to the city of Fuengirola through methods and theories. LÄS MER
3. Samisk turism : en studie om samiska turistföretagares syn på samisk turism
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : I denna studie undersöks samiska turistföretagares motiv till att ägna sig åt samisk turism, samt vad de anser vara viktigt för att turismen ska utvecklas i en positiv riktning. Det undersöks genom att knyta ihop teorier gällande urfolksturism, med resultat från intervjuer med sex olika samiska turistföretagare. LÄS MER
4. Vad är marina kolonilotter - och hur kan de kopplas till hållbar utveckling?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Marina kolonilotter startade som föreningsbaserade småskaliga odlingar av musslor, ostron och alger i Danmark och har på tio år blivit etablerat på många platser i landet. I Sverige är fenomenet fortfarande relativt okänt, men havet är ett hett ämne och projekten som kretsar kring havet blir bara fler längs Sveriges västkust. LÄS MER
5. Crazy Rich Asians: dramakomedi eller reklamkanal? : En kvalitativ studie om svenska studenters tolkningar av Singapores nationsvarumärke genom film.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Nationer är komplexa varumärken i kontrast till organisationers eller företags varumärken. De omfattar en rad aspekter såsom exempelvis turism, näringsliv och politik. Trots det, är det minst lika viktigt för ett land att skapa ett gott rykte kring sitt varumärke. LÄS MER