Sökning: "Marknadsföring alkohol"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden Marknadsföring alkohol.

  1. 16. Svensk alkoholreklam i EU - ett rättsligt perspektiv : Är regleringen och tillämpningen proportionerlig till sitt syfte?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Jenny Henricson; Maja Rogemyr; [2015]
    Nyckelord :alkoholreklam; marknadsföring; alkohol; EU-rätt; proportionalitetsprincipen; Gourmet-målet; proportionalitetsbedömning; Konsumentverkets allmänna råd; alkoholpolitik;

    Sammanfattning : Sveriges reglering av alkoholreklam präglas av alkoholpolitiska syften och är restriktiv i förhållande till många andra länder. Regleringen innefattar dels ett generellt krav på särskild måttfullhet beträffande all alkoholreklam, men även mer specifika förbud och restriktioner. LÄS MER

  2. 17. Styr lagen etiken? : En studie om etikens betydelse för kontroversiella företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Cecilia Andersen; Emilia Lindquist; [2014]
    Nyckelord :alcohol; ethics; ethical marketing; stakeholders; legitimacy; alkohol; etik; etisk marknadsföring; intressenter; legitimitet;

    Sammanfattning : Titel: Styr lagen etiken? – En studie om etikens betydelse för kontroversiella företag. Nivå: C-uppsats, kandidatexamen i företagsekonomi. Författare: Cecilia Andersen och Emilia Lindquist. Handledare: Agneta Sundström. LÄS MER

  3. 18. Subliminal priming : Manipulation till att välja en specifik kulör på plastpåse

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rickard Nordberg; [2014]
    Nyckelord :priming; subliminal; elections; bag; color; colour; psychology; nordberg; Rickard; mdh; mälardalen; Eskilstuna; Västerås; sps126; behavioral; behavioral; course; hvv; health; care; welfare; essay; c-essay; advertisement; gender; decision making; gender; advertising; perception; marketing; emotion; technique; Swedish law; colors; people; individuals; plastic bag; popcorn; Vicary; manipulation; specific; business; shop; trend; alcohol; choice; Choosing; decision making; behaviour; priming; subliminal; val; påse; färg; kulör; psykologi; nordberg; rickard; mdh; mälardalen; eskilstuna; västerås; sps126; beteendevetenskap; beteendevetare; kurs; hvv; hälsa; vård; välfärd; uppsats; c-uppsats; colour; advertisement; gender; decision making; kön; reklam; perception; marknadsföring; emotion; metod; svensk lag; färger; människor; individer; plastpåse; påse; popcorn; vicary; manipulation; specifik; affär; shop; trend; alkohol; examen; beteende;

    Sammanfattning : Primad information är lättare tillgängligt i minnet och kan således lättare bli igenkänt. Förutsättningar för priming är bland annat subliminal perception, mål, tillförlitlighet, icke vaksamt och icke vanemässigt. Studiens syfte är att få bredare förståelse gällande subliminal primings påverkan. LÄS MER

  4. 19. Är Sveriges detaljhandelsmonopol av alkohol en enda stor relationsfråga? : En uppsats om relationen mellan Systembolaget och dess leverantörer

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Sofie Eklöv; Madelen Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Classic marketing; Goals; Monopoly; Relationship; Retailer; Social marketing; Supplier; Corporate social responsibility; Marknadsföring; Detaljhandelsmonopol; Relation; Återförsäljare; Leverantör; Mål;

    Sammanfattning : The Swedish alcohol market has for many years been in the hands of the government. The question of the monopoly, its being or not being, has for a long time engaged both Swedish citizens and politicians. Since joining the European Union it has also been on the European agenda, trying to adapt Sweden to the more liberal alcohol politic in Europe. LÄS MER

  5. 20. Öl är inget för kvinnor - En studie av fyra reklamfilmer för öl

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :David Lindbäck; Sebastian Eriksson; [2011]
    Nyckelord :öl; Carlsberg; Norrlands guld; Heineken; Falcon; semiotik; barthes; genus; reklamanalys; alkohol; reklamfilm; stereotyper; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sverige står under EU:s lagstiftning i bland annat frågan om alkoholreklam i TV. Lagstiftning trädde i kraft 2003 och då ändrades förutsättningarna för hur alkoholproducenter tillåts och kan marknadsföra sina produkter. LÄS MER