Sökning: "Marknadsföring alkohol"
Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden Marknadsföring alkohol.
16. Svensk alkoholreklam i EU - ett rättsligt perspektiv : Är regleringen och tillämpningen proportionerlig till sitt syfte?
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridikSammanfattning : Sveriges reglering av alkoholreklam präglas av alkoholpolitiska syften och är restriktiv i förhållande till många andra länder. Regleringen innefattar dels ett generellt krav på särskild måttfullhet beträffande all alkoholreklam, men även mer specifika förbud och restriktioner. LÄS MER
17. Styr lagen etiken? : En studie om etikens betydelse för kontroversiella företag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Styr lagen etiken? – En studie om etikens betydelse för kontroversiella företag. Nivå: C-uppsats, kandidatexamen i företagsekonomi. Författare: Cecilia Andersen och Emilia Lindquist. Handledare: Agneta Sundström. LÄS MER
18. Subliminal priming : Manipulation till att välja en specifik kulör på plastpåse
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Primad information är lättare tillgängligt i minnet och kan således lättare bli igenkänt. Förutsättningar för priming är bland annat subliminal perception, mål, tillförlitlighet, icke vaksamt och icke vanemässigt. Studiens syfte är att få bredare förståelse gällande subliminal primings påverkan. LÄS MER
19. Är Sveriges detaljhandelsmonopol av alkohol en enda stor relationsfråga? : En uppsats om relationen mellan Systembolaget och dess leverantörer
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : The Swedish alcohol market has for many years been in the hands of the government. The question of the monopoly, its being or not being, has for a long time engaged both Swedish citizens and politicians. Since joining the European Union it has also been on the European agenda, trying to adapt Sweden to the more liberal alcohol politic in Europe. LÄS MER
20. Öl är inget för kvinnor - En studie av fyra reklamfilmer för öl
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Sverige står under EU:s lagstiftning i bland annat frågan om alkoholreklam i TV. Lagstiftning trädde i kraft 2003 och då ändrades förutsättningarna för hur alkoholproducenter tillåts och kan marknadsföra sina produkter. LÄS MER