Sökning: "Offensiv"

Visar resultat 16 - 20 av 254 uppsatser innehållade ordet Offensiv.

  1. 16. BRICS - En motreaktion mot den västliga dominansen : En studie av BRICS utveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Arvid Sandholm; [2023]
    Nyckelord :Brasilien; BRICS; Indien; Kina; Makt; Maktbalans; New Development Bank; Offensiv realism; Realism; Ryssland; Sydafrika; Säkerhet.;

    Sammanfattning : BRICS is an organisation consisting of the developing countries Brazil, Russia, India, China and South Africa. Since its creation it has quickly become a great force of power on the global arena and is expected to encompass 42% of the world’s population after the upcoming membership expansion. LÄS MER

  2. 17. Attraktiv arbetsplats : En studie i organisatorisk utveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Tyra Mellin; Nalin Watti; [2023]
    Nyckelord :change management; commitment; continuous improvements; employer branding; great place to work; leadership; respect for people; sensemaking; total quality management; arbetsgivarvarumärke; attraktiv arbetsplats; delaktighet; förändringsledning; ledarskap; offensiv kvalitetsutveckling; respect for people; sensemaking; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Studien har genomförts på en svensk organisation som står inför en branschomställning vilket innebär att rekryteringsbehovet ökar och fler medarbetare behöver anställas. Syftet med studien är att undersöka vad en attraktiv arbetsplats är, hur attraktiva arbetsplatser skapas, om det går att mäta och hur den studerade organisationen förhåller sig till det. LÄS MER

  3. 18. Kulturanalys av mättekniskt företag : Hur medarbetarnas kultur förhåller sig till de formella och uttalade värdena

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Jacob Lejegård; [2023]
    Nyckelord :letter method; cornerstone model; internal customer satisfaction; culture; culture analysis; offensive quality development; organizational culture; brevmetoden; hörnstensmodellen; intern kundtillfredsställelse; kultur; kulturanalys; offensiv kvalitetsutveckling; offensivt kvalitetsarbete; organisationskultur;

    Sammanfattning : This study aims to examine the consistency between ascribed values and the prevailing culture in a company. The theoretical framework for the work consists of theories and concepts taken from offensive quality development and organizational culture. LÄS MER

  4. 19. Ungdomsfängelse - symbol för en offensiv kriminalpolitik? En diskursanalys av de kriminalpolitiska trenderna med utredningen om ungdomsfängelser som exempel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Michelle Lemoutzoglou; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt en. criminal law ; Kriminologi en. criminology ; Kriminalpolitik en. criminal policy ; Kriminalpolitiska trender en. criminal policy trends ; Ungdomsfängelser en. juvenile prisons ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I november 2021 beslutade den dåvarande regeringen att tillsätta en utredning för att göra en översyn av regleringen om frihetsberövande påföljder för unga. I augusti 2023 publicerades utredningen som ställer sig positiv införandet av s.k. ungdomsfängelser. LÄS MER

  5. 20. Kundorienterad programvaruutveckling : En undersökning av åtgärder för att öka uppgraderingsfrekvensen och tillfredsställa kundernas behov

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Esmeralda Barpetrus; Amanda Nikamo; [2023]
    Nyckelord :dmaic; communication; customer involvement; customer satisfaction; software development; six sigma; total quality management; dmaic; kommunikation; kundinvolvering; kundnöjdhet; offensiv kvalitetsutveckling; programvaruutveckling; sex sigma;

    Sammanfattning : Denna fallstudie har utförts på ett programvaruföretag där majoriteten av kunderna ännu inte har uppgraderat till den senaste versionen av programvaran. Studiens syfte var att identifiera de underliggande orsakerna till detta, identifiera eventuella processgap samt föreslå åtgärder för att bättre tillfredsställa kundernas behov. LÄS MER