Sökning: "computer games violence"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden computer games violence.
1. Inkludering i virtuella miljöer : Med fokus på spel
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : This study is about inclusion in digital environments with a focus on videogames. The purpose of the study is to provide insight into how to increase inclusion in the digital environment, primarily for women, and provide examples of how to apply good information design to digital spaces to contribute to increased inclusion in videogames. LÄS MER
2. Life Is Strange a mediated game reception analysis
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/EtnologiSammanfattning : In this essay a mediated video game reception of the game Life Is Strange is made, with the purpose of examining the players' meaning-making processes from a gender perspective. The materials of this essay consist of videos from six different YouTube channels where each player film themselves whilst playing through Life Is Strange as a way to review and share the gaming experience. LÄS MER
3. Aggressiva barn på grund av våldsamma datorspel? : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Att spela datorspel är för många barn en rolig och populär sysselsättning och det finns olika sorters spel som barnen spelar. Många barn spelar våldsamma datorspel vilket har uppmärksammats i skolor. De har observerat att barn som spelat våldsamma datorspel lekt på ett aggressivt och våldsamt sätt på skolgården. LÄS MER
4. Data- och tv-spel – ett socialt problem eller underhållning? : En kritisk diskursanalys i svensk dags - och kvällspress från år 2002 - 2014
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study has been to scrutinize how Swedish media portrays computer, -and video games in debate articles. This study will therefore define our interpretations of how debate articles in Swedish press describes computer, -and video games and whether or not they are depicted as originators of social problems or tools of development. LÄS MER
5. Ska du med och raida? : En kartläggning av sambanden mellan digitala spel, psykisk hälsa och sociala relationer till familj, vänner och omgivning bland ungdomar och unga vuxna.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbeteSammanfattning : Problem Det föreligger en risk att negativa effekter av digitala spel överexponerats i tidigare forskning genom att fokus riktats mot problem i större grad än möjligheter. Enligt rapporter och studier kan mycket av denna tidigare forskning inte heller anses vila på korrekt vetenskaplig grund. LÄS MER