Sökning: "företagsekonomi mål"

Visar resultat 26 - 30 av 295 uppsatser innehållade orden företagsekonomi mål.

  1. 26. Hur olika marknadsföringsmetoder påverkar företags värdeskapande : En kvalitativ studie på svenska detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Dex Jillings; Julia Näslund; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; värdeskapande; lönsamhet; lönsamhetsmått; influencer marketing;

    Sammanfattning : Investeringar i marknadsföring har länge tagit plats i diskussioner för företag, där målet ofta är att investera i marknadsföring som genererar värdeskapande. Utifrån detta har syftet för studien tagits fram. Syftet är att öka förståelsen för hur lönsamt det är för företag att investera i marknadsföring. LÄS MER

  2. 27. Hållbarhetsredovisning i livsmedelsindustrin : En komparativ studie om fem svenska livsmedelsföretag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tilda Elvin; Stina Johannesson Sjölinder; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbarhetsrapport; CSR; Agenda 2030; FN:s globala mål; livsmedelsindustrin;

    Sammanfattning : Sustainable development has been an important topic for a long time. The UN has global goals known as Agenda 2030, these goals are voluntary for countries to work towards. In an effort to achieve these goals, the Swedish government has introduced a law on sustainability reporting. LÄS MER

  3. 28. Ledares egenskaper för ett framgångsrikt resultat : En studie om män och kvinnor i ledarroller

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Victor Vänelid; Johan Waltin; [2022]
    Nyckelord :Leadership; leadership styles; leader qualities; successful leaders; gender; Ledarskap; ledarstilar; ledaregenskaper; framgångsrika ledare; genus;

    Sammanfattning : Den ökande jämställdheten i samhället har medfört förändringar i ledande positioner. Detta har skapat en osäkerhet inför ett främmande ledarskap där manligt ledarskap tidigare varit norm. Frågan har därför väckts om vilka skillnader som finns mellan manliga och kvinnliga ledare samt hur dessa grupper ställs mot varandra. LÄS MER

  4. 29. Tourism coopetition i svenska Lappland : samarbete och konkurrens inom turismmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jesper Edlund Frii; Henrik Irebjörk; [2022]
    Nyckelord :tourism coopetition; marketing; place marketing; cooperation; competition; value proposition; tourist product; tourism; tourism coopetition; marknadsföring; platsmarknadsföring; samverkan; konkurrens; värdeerbjudande; turistprodukt; turism;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi studerat hur kommuner i svenska Lappland arbetar med marknadsföring och värdeerbjudanden kopplat till turism. Vi har intervjuat en representant vardera från nio av kommunerna. Samtliga respondenter har ett bärande ansvar över marknadsföring av kommunens turismutbud. LÄS MER

  5. 30. Kulturens inflytande på belöningssystem och motivation inom TQM-styrda organisationer i Japan och Sverige : En komparativ flerfallsstudie med ett interkulturellt angreppssätt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Elin Engström; Azin Valiollah Kohan; [2021]
    Nyckelord :TQM; Culture; Organizational Culture; Business Culture; National Culture; Remuneration Systems; Motivation.; TQM; Kultur; Organisationskultur; Affärskultur; Nationalkultur; Belöningssystem; Motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I den globala ekonomin blir servicekvalitet allt viktigare och företagen på den internationella konkurrensutsatta marknaden behöver erbjuda överlägsen service för att överleva. Kvaliteten på service är det som mäter prestationens utfall. LÄS MER