Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Företagskulturens egenskaper och lärande : En studie om medarbetares uppfattning med en jämförelse i tvärkulturell miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nicklas Ohlsson; Viktoria Tevell; Alice Borslöv; [2023]
    Nyckelord :Corporate culture; Cross-cultural; Formal learning; Non-formal learning; Informal learning; Cultural levels; Artifacts; Espoused Values; Cultural dimensions; Sweden; Spain; Organizational culture; Organizational structure; Företagskultur; Tvärkulturell; Formellt lärande; Icke formellt lärande; Informellt lärande; Kulturella nivåer; Beteende; Värdering; Kulturella dimensioner; Sverige; Spanien; Organisationskultur; Organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Företagskultur har en betydande roll i hur ett företag ska bli framgångsrikt visar aktuell forskning. I föreliggande studie undersöks hur företagskulturen uppfattas av anställda och vilka olika lärande som används för att kommunicera och förmedla kulturen till medarbetare. LÄS MER

  2. 2. An Ensemble of Difference: : Understanding(s) of Participant Experiences and Learning in a Heterogenous Adult Community Drama Class of First and Second Language Speakers in Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Julia Ouellette-Seymour; [2023]
    Nyckelord :Adult Education; Lifelong Learning; Drama in Education; Drama in L2; Applied Drama; Adult Learning Education; Applied Theatre; Language Learning; Community Drama; Non-formal Education; Migrant; Integration; Cultural Learning; Heterogenous Learning; SLA; Ethnographic Case Study; Vygotsky; Pragmatism;

    Sammanfattning : This case study research aimed to explore, understand, and compare the experiences of individuals participating in a heterogeneous adult community drama class in Central Sweden. Drawing from classical pragmatism and employing a conceptual framework rooted in sociocultural theory, the study utilized semi-structured interviews, open-questionnaire responses, and participant observations to collect data which was analyzed through reflexive thematic analysis. LÄS MER

  3. 3. Kompetensutveckling- lika för alla? : En kvalitativ fallstudie om upplevelser av kompetensutveckling hos personal inom psykiatrisk slutenvård

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Stjernstöm; [2023]
    Nyckelord :Experiential learning; continuous professional development; formal education; non-formal education; implementation.; Erfarenhetsbaserat lärande; kompetensutveckling; vidareutbildning; kompetensförsörjning; formellt lärande; implementering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kompetensutveckling som fenomen har i dagens samhälle blivit väldigt populärt inom samtliga sektorer. Härtill finns lagar som reglerar hur verksamheter inom vård- och omsorg ska bedrivas och där ansvaret för att tillgodose rätt kompetens hos personalen faller på vårdgivaren. LÄS MER

  4. 4. “Att vara mellanchef är en del av min livsstil” : En intervjustudie om hur mellanchefers work-life balance och informella lärande påverkar varandra

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Faringstam; Jakob Jansson; [2023]
    Nyckelord :Work-life balance; informal learning; demand-control-support; work-related stress; Work-life balance; informellt lärande; krav-kontroll-stöd; arbetsrelaterad stress;

    Sammanfattning : In today's job market, but also in society in general, there is a discussion about the importance of having a good balance between work and private life, to minimize negative stress and sick leave. Middle managers are often highlighted as being exposed to these issues. LÄS MER

  5. 5. Choosing Sustainability Education : Context, Values and Resources of Parents choosing non-formal Sustainability Education Projects in Germany

    Master-uppsats,

    Författare :Lennart Reymann; [2022]
    Nyckelord :non-formal education; informal education; choice; parents; ESD; Bourdieu; capital; Education for Sustainable Development; values; resources; Germany; resource; environmental capital; environmental education;

    Sammanfattning : Non-formal education projects are seen as taking a key role regarding Education for Sustainable Development; however, the conditions of participation are still scarcely explored. The objective of this study is to develop a concept helping to understand the resources, motivations, underlying values, and context of parents in the process of choosing a non-formal Education for Sustainability project in Germany for their children aged six to twelve. LÄS MER