Sökning: "konst och film"

Visar resultat 11 - 15 av 124 uppsatser innehållade orden konst och film.

  1. 11. Visuella linjer i Parasite (2019) : En form- och semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sara Davidsson; [2023]
    Nyckelord :Parasite; Bong Joon-Ho; Capital; Pierre Bourdieu; Semiotics; Mise-en-scène; composition; visual lines; Parasite; Bong Joon-Ho; Kapital; Pierre Bourdieu; Semiotik; Mise-en-scène; bildkompositon; visuella linjer;

    Sammanfattning : I den här undersökningen studeras hur visuella linjer används i den sydkoreanska filmen Parasite (2019) och hur dessa tillsammans med filmens mise-en-scène och bildkomposition bidrar till att förstärka de sociala teman som finns. Detta görs genom en semiotisk- och formanalys med hjälp av filmvetenskapliga begrepp. LÄS MER

  2. 12. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  3. 13. Arabiska kvinnors intima liv : En semiotisk analys av filmen ”Caramel”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Laila Alhamad; [2023]
    Nyckelord :Film; activism; feminism; representation; Arab women; stereotypes; Caramel; Nadine Labaki; Film; aktivism; feminism; representation; arabiska kvinnor; stereotyper; Caramel; Nadine Labaki;

    Sammanfattning : Studien ämnar analysera hur filmen Caramel bryter stereotyper genom de fem huvudkaraktärerna och hur regissören Nadine Labaki använder medieaktivism för att förändra bilden av arabiska kvinnor på film. Detta har genomförts genom en kvalitativ semiotisk analys där begreppen denotation och konnotation applicerats som metod. LÄS MER

  4. 14. Vemodets paviljong - Förslag till Sveriges nationella paviljong för Venedigbiennalen genom dramaturgisk sekvensering

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :André Lundin; [2023]
    Nyckelord :Venedigpaviljongen; Venedig; Konstbiennalen; Arkitekturbiennalen; Svenkhet; Paviljong; Svensk; Gaston Bachelard; World cultural map; arkitektur; konst; poesi; poetisk arkitektur; teori; dramaturgisk sekvensering; poetisk sekvensering; sekvenser; vemod; vemodets paviljong; svenskt vemod; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Traveling by foot, one swiftly moves between continents. The Venice Biennale is a place where countries can see the world and, at the same time, be seen by the world. Since 1895, the Biennale has brought together the world’s leading artists and architects. LÄS MER

  5. 15. Documentary as a Medium to Advance a Public Apology to Comfort Women in a Transitional Justice Context

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jenny Wang; [2023]
    Nyckelord :comfort women; cultural trauma; transitional justice reparations; communication for social change; carrier groups; documentary;

    Sammanfattning : This thesis explores how the documentary film The Apology (as a medium) and its filmmaker (as a carrier group) functions as connection points between cultural trauma and transitional justice reparations driving social change. Earlier approaches to bringing justice to comfort women have been based on legal frameworks which this thesis considers restrictive and instead examines justice and reparations from a victim-centred perspective. LÄS MER