Sökning: "representation och semiotik"

Visar resultat 21 - 25 av 102 uppsatser innehållade orden representation och semiotik.

  1. 21. Fritidshemmets profil på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :André Gustafsson; Jona Hartelius Jörpeland; [2021]
    Nyckelord :Emoji; Fritidshem; Instagram; Kommunikation; Meningsskapande; Multimodalitet; Representation; Semiotik; Social Media;

    Sammanfattning : Under den rådande pandemin av Covid-19 har många fysiska möten och kommunikationenmed andra människor förflyttats till att istället ske via digitala plattformar på sociala medier. Syftet med föreliggande studie har varit att synliggöra hur bilder med tillhörande text på Instagram fungerar som kommunikation mellan fritidshem, vårdnadshavare och omvärldensamt hur bild med tillhörande text fungerar som representation av fritidshemmets verksamhet. LÄS MER

  2. 22. Frihetskämpar och blodbesudlade ikoner : En kritisk diskursanalys av Linnémonumentet och Louis De Geer-statyn under 2020 års #BlackLivesMatter-rörelse i Sverige

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Zara Luna Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Carl von Linné; Louis De Geer; sculptures; colonial history; representation; anti-racism; Black Lives Matter; Sweden; national identity; collective memory; damnatio memeoriae; critical discourse analysis; postcolonialism; semiotics; critical race theory; decoloniality; planetary love; Carl von Linné; Louis De Geer; skulpturer; kolonialhistoria; representation; antirasism; Black Lives Matter; Sverige; nationell identitet; kollektivt minne; damnatio memeoriae; kritisk diskursanalys; postkolonialism; semiotik; kritisk rasteori; avkolonialisering; planetarisk kärlek;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker diskursen kring Linnémonumentet i Humlegården, Stockholm och Louis De Geer-statyn på Gamla Torget, Norrköping, samt diskuterar vilken betydelse skulpturerna fick under Black Lives Matter-demonstrationerna år 2020 i relation till antirasism och historiska företeelser av 'damnatio memoriae'. Med ett postkolonialt och kritiskt rasteoretiskt perspektiv syftar denna uppsats till att framhäva och analysera de resonemang som tog mest plats under debatten, centrerat kring antirasistiska och icke-vitas röster. LÄS MER

  3. 23. Hur representeras etniska minoriteter under skyddsutrustning? : En komparativ semiotisk innehållsanalys av Under Armours reklamfilmer ur ett postkolonialt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oskar Sörling; Hasib Zolic; [2021]
    Nyckelord :Semiotics; representation; postcolonialism; social movements; marketing communications; Under Armour; BLM; Semiotik; representation; postkolonialism; sociala rörelser; marknadskommunikation; Under Armour; BLM;

    Sammanfattning : Med bakgrund i Black Lives Matter-demonstrationerna problematiserar den här studien två reklamfilmer från sport- och klädföretaget Under Armours (UA:s) kampanj The only way is through med syfte att studera hur normer och värderingar främjas utifrån jämlikhet och mångfald i UA:s reklamfilmer. Detta studeras genom att undersöka hur vita personer, färgade personer (POC) och personer med olika etnisk bakgrund representeras i UA:s reklamfilmer och vad det finns för likheter och skillnader mellan dessa representationer. LÄS MER

  4. 24. Sanningen bakom idrottskvinnornas framgång: tårterapi och känslostormar : En kvalitativ studie om genus och stereotyper inom sportjournalistiken i Sverige

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Rebecka Nyberg; [2021]
    Nyckelord :semiotik; sportjournalistik; genus; trivialisering; ambivalens; infantilisering; marginalisering; stereotyper;

    Sammanfattning : Purpose: This study aims to illustrate underlying stereotypes and gender ideals that exist in society when sportswomen are represented in sports media. Research question: How do sportswomen get portrayed by the media and what gender ideals exist in media’s representation of the athletic woman? Work questions: Does there exist any differences when athletic women and men are represented in the media?Are there any signs of trivialization, ambivalence or infantilization in media’s representations?Which stereotypes are possible to see in media’s representations?Theories: Gender theory, infantilization, trivialization, ambivalence Method: In this study, we have used a semiotic analysis as method and the semiotic tools denotation, connotation, anchoring, relaying and the character types icon, index and symbol. LÄS MER

  5. 25. En ny mansbild? : En kvalitativ studie av de manliga huvudkaraktärerna i serierna Skam och Normala människor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Wilma Karlsson; Vendela Ekmark; [2021]
    Nyckelord :Hegemonic masculinity; new male image; Skam; Normal people; semiotics; stereotypes; representation; gender; TV series; Hegemonisk maskulinitet; ny mansbild; Skam; Normala människor; semiotik; stereotyper; representation; genus; TV-serie;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras de manliga huvudkaraktärerna i dramaserierna Skam (2016) och Normala människor (2020) med syfte att undersöka om det finns tendenser för en ny mansbild i media. För att undersöka detta användes teoretiska perspektiv som representation, stereotyper, genus, heteronormativitet och hegemonisk maskulinitet. LÄS MER