Sökning: "självständigt lärande"

Visar resultat 36 - 40 av 164 uppsatser innehållade orden självständigt lärande.

  1. 36. Kan digitala hjälpmedel främja elevernas skrivutveckling? : En kvalitativ undersökning om hur verksamma F-3 lärare använder digitala hjälpmedel för att främja elevers skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linh Huynh; Louise Törnqvist; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitala hjälpmedel; TPACK; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Ett allt mer digitaliserat samhälle har påverkat skolan att arbeta mer med digitala verktyg även i undervisningen. Men det är inte alltid så enkelt att implementera ett digitalt arbetssätt. Det krävs att lärare är förtrogna med verktygen och kan använda dem på ett sätt som gynnar undervisningen. LÄS MER

  2. 37. Kartan, eleverna och läraren : En undersökning av geografiundervisningen kring kartor och rumslig uppfattning och dess digitala inslag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hannah Darius; [2021]
    Nyckelord :children’s´ mapping; spatial perception; digitalization; TPACK; barns geografi; rumslig uppfattning; digitalisering; TPACK;

    Sammanfattning : Geografin, kartan och vårt samhälle blir alltmer digitaliserade. Vi lever i en globaliserad värld och kan ta del av stora delar av världen genom våra olika digitala hjälpmedel hemma från soffan. LÄS MER

  3. 38. FORMATIVA BEDÖMNINGSTRATEGIER I SLÖJD : Nio slöjdlärares berättelser om formativ bedömning i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jenny Lundberg; Sofia Solander; [2021]
    Nyckelord :Slöjd; Formativ bedömning; feedback; lärandemål; självreglerat lärande; kvalitativa intervjuer; grundskola;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som är gjort av två slöjdlärarstudenter som läser lärarutbildningen via kompletterande pedagogisk utbildning vid Umeå universitet. Syftet med den här studien är att genom slöjdlärares berättelser studera vilken typ av formativ bedömning som används i slöjdundervisningen. LÄS MER

  4. 39. Gadoliniumansamling hos patienter med multipel skleros samt implementering av artificiell intelligens vid magnetresonanstomografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Lindström; Maja Becarevic; [2021]
    Nyckelord :Gadolinium; deposition; signal intensity; magnetic resonance imaging; Xray nurse; radiographer; artificial intelligence; deep learning; multiple sclerosis; Gadolinium; ansamling; signalintensitet; magnetresonanstomografi; röntgensjuksköterska; radiografi; artificiell intelligens; deep learning; multipel skleros;

    Sammanfattning : Introduktion: Uppskattningsvis 40% av alla magnetresonanstomografiska (MRT) undersökningar som görs i Europa och USA utförs med gadoliniumbaserade kontrastmedel. Under det senaste decenniet har det i flera studier uppmärksammats att ansamling av gadolinium sker i olika strukturer i hjärnan. LÄS MER

  5. 40. Teknik och Naturvetenskap – sambo eller särbo? : Intervjuer med svenska och israeliska tekniklärare om tekniken och dess förhållande till naturvetenskapen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Hans Nachmann; [2021]
    Nyckelord :Technology as a school subject; natural sciences; technological knowledge; teachers; middle school; Teknikämnet; naturvetenskap; teknisk kunskap; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Teknik som skolämne är, jämfört med många andra skolämnen, en relativt ny företeelse. Detta gäller för Sverige såväl som för resten av världen. De flesta andra skolämnen vilar på en sedan länge etablerad akademisk modersdisciplin. Dessa andra kunskapsområden är väldefinierade och har utvecklat egna ämnesfilosofier. LÄS MER