Sökning: "utveckling från barn till vuxen"

Visar resultat 6 - 10 av 52 uppsatser innehållade orden utveckling från barn till vuxen.

  1. 6. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Jansson; [2021]
    Nyckelord :: Textanalys; läroplansteori; formuleringsarena; lek; styrning; läroplanen för förskolan; begreppshistorisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  2. 7. Häktningsinstitutet för barn – En förändring ur ett barnrättsperspektiv eller bara en repressiv utveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Olivia Melin; [2021]
    Nyckelord :straffrätt; straffprocessrätt; häktning; restriktioner; barnrättsperspektiv; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate the legal position for children being detained and discussing how that relates to children’s particular protective value in penalty- and criminal procedure law. I am also discussing and reflecting on the legislation’s eventual flaws, need of change and improvement and how changes and improvements in those cases could be appropriate from a perspective of the children’s rights. LÄS MER

  3. 8. Digital värdegrund på fritidshemmet : En utforskande essä om riskmedvetenhet kring digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Liselott Wågdalen; [2020]
    Nyckelord :Digital risk; After-school centre; After-School teacher; Challenges; ICT; Dialogue; Perspective; Pedagogy; Perceptions; Possibilities; Digital groundwork; Abusive behavior; Digitala risker; Fritidshem; IKT; Lärare i fritidshem; Lärarperspektiv; Pedagogik; Dialog; Utmaningar; Digital förberedelse; Kränkande beteende; Digital värdegrund;

    Sammanfattning : This is a scholarly essay in which i examine and reflect on my issues related to digital risk and behavior in school and after-school centre. I have two questions that i wanted to focus on. LÄS MER

  4. 9. Ljud kopplat till den fria leken inomhus : En intervjustudie om förskollärares hantering och reglering av ljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Lind-Rätsep; Amanda Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Arbetssätt; buller; fri lek; förskola; förskollärare; ljud; profession; strategier;

    Sammanfattning : Förskollärares hantering och reglering av höga ljudnivåer i barns fria lek är något somdet inte finns mycket tidigare forskning kring. Ljudnivån är ofta hög under den frialeken och detta påverkar förskollärares och barnens utveckling i vardagen på olika sätt. LÄS MER

  5. 10. Det är ju framtiden! : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på användandet av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Karlsson; Catja Lundström; [2020]
    Nyckelord :Preschool; digital competence; interplay; teaching; sociocultural perspective; curriculum for preschool; Förskola; digital kompetens; digitala verktyg; samspel; undervisning; IKT; sociokulturellt perspektiv; Lpfö 18;

    Sammanfattning : "That's the future!" A study of preschool teachers' views on digital tools.   Det övergripande syftet med denna forskningsstudie är att bidra med kunskap om förskollärares syn på barns samspel vid användning av digitala verktyg i undervisningen samt förskollärares syn på vilka hinder och möjligheter det finns med digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER