Sökning: "utveckling från barn till vuxen"
Visar resultat 6 - 10 av 52 uppsatser innehållade orden utveckling från barn till vuxen.
6. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER
7. Häktningsinstitutet för barn – En förändring ur ett barnrättsperspektiv eller bara en repressiv utveckling?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate the legal position for children being detained and discussing how that relates to children’s particular protective value in penalty- and criminal procedure law. I am also discussing and reflecting on the legislation’s eventual flaws, need of change and improvement and how changes and improvements in those cases could be appropriate from a perspective of the children’s rights. LÄS MER
8. Digital värdegrund på fritidshemmet : En utforskande essä om riskmedvetenhet kring digitala plattformar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This is a scholarly essay in which i examine and reflect on my issues related to digital risk and behavior in school and after-school centre. I have two questions that i wanted to focus on. LÄS MER
9. Ljud kopplat till den fria leken inomhus : En intervjustudie om förskollärares hantering och reglering av ljud
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Förskollärares hantering och reglering av höga ljudnivåer i barns fria lek är något somdet inte finns mycket tidigare forskning kring. Ljudnivån är ofta hög under den frialeken och detta påverkar förskollärares och barnens utveckling i vardagen på olika sätt. LÄS MER
10. Det är ju framtiden! : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på användandet av digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : "That's the future!" A study of preschool teachers' views on digital tools. Det övergripande syftet med denna forskningsstudie är att bidra med kunskap om förskollärares syn på barns samspel vid användning av digitala verktyg i undervisningen samt förskollärares syn på vilka hinder och möjligheter det finns med digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER