Sökning: "Film åskådare"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Film åskådare.

  1. 1. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  2. 2. DÖDSSCENERS PÅVERKAN PÅ SPELARE OCH ÅSKÅDARE UTIFRÅN MUSIK OCH ANIMATION

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Zascha Washington; Johan Segerbrant; [2023]
    Nyckelord :Animation; Död; Musik; Spel; Film; Känslor;

    Sammanfattning : Uppsatsen fokuserar på dödsscener i tre olika spel. Genom tidigare gjord forskningom död och känslor, samt en genomgång i animation och musik gällande viktiga begrepp analyserades dödsscener i de tre spelen. En enkät gjordes även i samband med uppsatsen där deltagarna fick se och svara på frågor gällande dödsscenerna. LÄS MER

  3. 3. Är det verkligen bara en film? : En kvalitativ studie om filmpublikens moraliska känsloupplevelser

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sundwall Elsa; [2022]
    Nyckelord :Moraliska känslor; film; åskådare; katharsis;

    Sammanfattning : De flesta människor i dagens samhälle tittar mer eller mindre ofta på någon typ av film och filmpubliken får genomgående uppleva både positiva och negativa känslor. Denna studie fokuserar på de känslor som personer upplever när de tittar på film, med fokus på känslor som väcks av moraliska frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Gestaltning av psykisk ohälsa i filmen The Perks of Being a Wallflower : En receptionsstudie om hur olika åskådare uppfattar psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Malin Hallqvist; Wilma Johansson; [2022]
    Nyckelord :gestaltning; receptionsstudie; film; psykisk ohälsa; The Perks of Being a Wallflower;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en receptionsstudie med inriktning på hur åskådare uppfattar gestaltningen av psykisk ohälsa i filmen The Perks of Being a Wallflower. För att nå fram till svaret på detta undersöktes hur respondenterna upplevde gestaltningen av den psykiska ohälsa som finns i filmen. LÄS MER

  5. 5. Hur man skapar en visuellt slagkraftig 3D-karaktär : Fokuserat på kroppsform och personlighetsmässiga egenskaper

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Carolina Santesson; Ludvig Rumler; [2022]
    Nyckelord :3D character; body shape; animation; empathy; identification; immersion; 3D-karaktär; kroppsform; animation; empati; identifikation; immersion;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how design principles regarding body shape work in practice and how these affect the perception of a stylized 3D character's personality traits. We hope this can help animators and character designers gain an awareness of how character design affects the experience of the characters. LÄS MER