Sökning: "Politik media"

Visar resultat 6 - 10 av 286 uppsatser innehållade orden Politik media.

  1. 6. Ukrainakriget i nyhetspressen : En kvalitativ undersökning av tidningsrapporteringen om Ukrainakriget i två svenska tidningar under 2022 jämfört med 2014

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Måns Birkoff; [2024]
    Nyckelord :Ukraine; war; media; newspapers; papers; 2014; 2022.; Ukraina; Ukrianakriget; media; tidningar; tidningsartiklar; 2014; 2022;

    Sammanfattning : Rapporteringen om kriget i Ukraina har varit omfattande, både under 2014 och under 2022. Medierapportering och hur media gestaltar informationen kan forma läsarnas uppfattning om olika aktörer och händelser, vilket kan påverka politiken och opinionen i landet. LÄS MER

  2. 7. Ensamma tillsammans : En analys av ensamhet, alienation och gemenskap i Ajvide Lindqvists romaner: Rörelsen och Verkligheten.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Eloise Jörgensen; [2024]
    Nyckelord :John Ajvide Lindqvist; Rörelsen; Verkligheten; Collectivism; Folkhem; Individualism; Loneliness; Alienation; Social depiction; The 80 s; Neo liberalism; Our contemporary; Social media; John Ajvide Lindqvist; Rörelsen; Verkligheten; Kollektivism; Folkhem; Individualism; Ensamhet; alienation; Samhällsskildring; 80-talet; Nyliberalism; Samtid; Sociala Medier;

    Sammanfattning : I denna uppsats ämnar jag undersöka hur ensamhet och alienation framställs i två av John Ajvide Lindqvists romaner: Rörelsen (2016) och Verkligheten (2022). Analysen kommer att genomföras med hjälp av tre samhällsfilosofiska begrepp: kollektivism, folkhem och individualism. LÄS MER

  3. 8. “Och så, mer politik” En kvantitativ innehållsanalys av Rapports och TV4Nyheternas valbevakning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hannah Zemack; Hannah Andersson; [2023-03-10]
    Nyckelord :News evaluation; framing theory; news broadcasts; election monitoring; psephology; politics; public opinion; quantitative content analysis; Nyhetsvärdering; gestaltningsteorin; nyhetssändningar; valbevakning; valforskning; politik; publikens opinion; kvantitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Abstract Title: “Och så, mer politik” Authors: Hannah Zemack and Hannah Andersson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Marina Ghersetti The aim of our study is to examine to what extent the media reports about the political matters and how this reporting looks during the swedish election 2022. Specifically how the news programs Rapport and TV4Nyheterna reported during a Swedish election. LÄS MER

  4. 9. "Hela stadsdelen måste rivas" - Politikers (re)produktion av segregation i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Beatrice Almroth; [2023]
    Nyckelord :segregation; etnicitet; svenskhet; makt; media; politik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att analysera hur politiker beskriver Göteborgs problem med segregation på ett sätt som kan producera och reproducera maktstrukturer. Undersökningen har en socialkonstruktivistisk ansats och utför en tematisk innehållsanalys på artiklar skrivna av politiker om Göteborgs segregation. LÄS MER

  5. 10. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER