Sökning: "Politik media"
Visar resultat 21 - 25 av 286 uppsatser innehållade orden Politik media.
21. Humorn och politiken : den svenska skämtpressens humor och dess roll i demokratiseringsprocessen 1918-1922
Master-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : What makes something funny? This is the most basic, underlying question to this thesis, which explores the Swedish satire magazines Söndags-Nisse, Naggen and Strix on their journey through the pinnacle of the Swedish democratization process during the years 1918 to 1922. These types of magazines were of great popularity throughout all of Europe during parts of the late 19th century up until the interwar years, reaching a high – at least in Sweden – during the first world war. LÄS MER
22. "Stoppa kulturslakten!" : En kvalitativ framinganalys av hur Norrköpings tidningar och en lokal Facebookgrupp representerar föreslagna förändringar av den lokala kulturens finansiering och politik
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : This paper concerns a local political debate about the financing of culture in the mid-sized city Norrköping in Sweden. The purpose of this study is to find what type of content the local newspaper and a Facebook group produce, how the debate is portrayed and how the different media types can contribute to democracy. LÄS MER
23. Den digitaliserade politikern : En kvalitativ socialsemiotisk studie på hur svenska partiledare konstruerar ett personligt varumärke på sociala medier
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Den politiska kommunikationen har alltid varit nära kopplad till medier och i ett ständigt förändrat medielandskap har politiska partier och aktörer desto mer varit i behov av att anpassa sina strategier för att nå ut med sina budskap. Till följd av digitaliseringens stora genomslag har den visuella politiska kommunikationen blivit mer betydelsefull än någonsin tidigare där politiker kan kommunicera direkt till sina följare genom sociala plattformar. LÄS MER
24. Populism och journalister: hur påverkas den politiska debatten? : En studie om medialiseringens och populismens påverkan på slutdebatterna under valåren 2006 och 2022
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The political discourse has undergone a change in the past decades, both in Sweden and in most of the Western world. This development has been described by several news agencies in Sweden as the political climate becoming "harder". Previous research shows that the power of journalists has increased with mediatization. LÄS MER
25. En svensk tiger…jamar? : Den svenska självbilden under Natoprocessen 2022–2023 som exempel på demokratisk propaganda
Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorikSammanfattning : The primary purpose of this thesis is to analyze the rhetorical transformations of the Swedish self-image during the NATO process, particularly through the lens of democratic propaganda as described by the French philosopher and sociologist Jacques Ellul. It explores how this image is constructed and communicated in Swedish media, with a specific focus on the public service broadcaster Sveriges Television (SVT). LÄS MER