Sökning: "agenda-setting opinionsbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden agenda-setting opinionsbildning.

  1. 1. Opinionsbildning i sociala och traditionella medier : En kvalitativ studie av unga vuxnas uppfattningar 2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Sjöstrand; Annie Frick; [2019]
    Nyckelord :Opinionsbildning; Greta Thunberg; Agenda-setting Theory; tvåstegs-hypotesen; sociala medier;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Uppsatsens syfte är att med utgångspunkt i hur en av dagens opinionsbildare kommer till uttryck i olika medieformat bidra till ökade kunskaper om hur unga vuxna uppfattar opinionsbildningsprocesser i dagens medielandskap. Utifrån syftet formulerades en huvudfråga och tre följande forskningsfrågor: “På vilka sätt beskriver unga vuxna att en av dagens opinionsbildares mediala uppmärksamhet haft för betydelse för synen på miljöfrågor i allmänhet och klimathotet i synnerhet?”, “På vilket sätt upplever unga vuxna nyhetspridningen och sociala mediers villkor?”, “På vilket sätt beskriver unga vuxna betydelsen av en av dagens opinionsbildare och dess roll?” samt “På vilka sätt beskriver unga vuxna betydelsen av opinionsbildning i sociala medier jämfört med opinionsbildning i traditionella medier?”. LÄS MER

  2. 2. Rädda Barnen och kampen om uppmärksamheten : en kvalitativ textanalys av Rädda Barnens kampanj för att hämta hem de svenska barnen från Syrien

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nadine Stofkoper; Tilde Ögaard; [2019]
    Nyckelord :Rädda Barnen; opinionsbildning; frivilligorganisationer; agenda-setting; preferred reading; retorisk analys; semiotisk analys.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här fallstudien undersöker hur Rädda Barnen arbetar opinionsbildande i sin kampanj för att få hem de svenska barnen med föräldrar som har IS-kopplingar från Syrien. Studien har gjorts i syfte att få förståelse för hur Rädda Barnen använder sig av medier för att bedriva sitt kampanjarbete och sätta sig själva och de frågor de bedriver på agendan. LÄS MER

  3. 3. Agenda-setting, policyprocess & Kingdon : – En studie av restaurangmomsen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Martin Holmén; [2012]
    Nyckelord :Agenda-setting; policyprocess; Kingdon; restaurangmoms; EU; moms; opinionsbildning;

    Sammanfattning : What attribute affects salience on a political agenda? How come some reforms are implemented while others are not? These are essential and central questions for our society. Our society, our democracy and our everyday life are dependent of these factors; communication is the condition. LÄS MER

  4. 4. Det enda som ska spräckas är myten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Mikaela Bengtsson Sandåker; Jessica Hansson; Amelie Lund; [2012]
    Nyckelord :enkätundersökning; LinkedIn; unga vuxna; Twitter; marknadsföring; kostnadseffektivitet; utvärdering; budskapsstrategier; målanalys; målgruppsanalys; medievalsstrategi; exponering; RAS; pilotstudie; normkritiskt arbete; tystnadsspiral; omvärldsanalys; agenda-setting; opinionsbildning; föreställningar; myth; myt; Goodle AdWords; virusmarknadsföring; viral marknadsföring; kommunikationsplanering; sociala medier; Instagram; Youtube; edutainment; Gunilla Jarlbro; sexualundervisning; skolundervisning; ungdomar; Spotify; Facebook; priming; UM; Ungdomsmottagningen; FHI; Statens Folkhälsoinstitut; vaginal corona; strategisk kommunikation; strategic communication; slidkrans; Riksförbundet för sexuell upplysning; RFSU; health communication; hälsokommunikation; mödomshinna; hymen; bombmatta; organisk tillväxt; utbildning; word-of-mouth; word-of-mouse; normer; folkhälsa; gymnasieskolor; extern kommunikation; selektivitet; noder; kognitiv dissonans; påverkan; medier; oskuld; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi har undersökt ifall myten om mödomshinnan lever kvar bland ungdomar. Efter att ha gjort en enkätundersökning bland gymnasieelever kan vi konstatera att den gör det. Syftet har varit att undersöka hur man kan förändra ungdomars föreställningar med hjälp av kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Infowar 2.0

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gustav Béen; [2010]
    Nyckelord :agenda-setting; gatekeeping; medieberedskap; informationsoperationer; medborgarjournalistik; användargenererat innehåll; medier; opinionsbildning; Social Sciences;

    Sammanfattning : I takt med att medierna blir alltmer styrande för vår omvärldsorientering liksom för opinionsbildning och beslutsfattande på olika samhällsnivåer, skapar förändringar inom medieteknik och mediestrukturerna förutsättningar för att påverka, manipulera eller skapa informationsinnehåll i syfte att styra opinion, känslor, beteenden och beslutsfattande. Denna studie fokuserar på användarskapade nyhetsmediers sårbarhet för de aktiviteter som överordnat benämns informationsoperationer (IO) med den öergripande frågeställningen. LÄS MER