Sökning: "fronesis"

Visar resultat 26 - 30 av 89 uppsatser innehållade ordet fronesis.

  1. 26. Vägskälet mellan två uppdrag – Elever i behov av stöd eller fritidshemmet : En utforskande essä om pliktens och den praktiska kunskapens inverkan på fritidshemsuppdraget

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marcus Alm; [2019]
    Nyckelord :Leisure time pedagogue; Students with special needs; practical knowledge; duty; ethics; phronesis; Lärare mot fritidshem; elever i behov av stöd; praktisk kunskap; plikt; etik; fronesis;

    Sammanfattning : ”To drift towards old habits” is an exploratory essay in which I examined how my practical knowledge and morally based duties affected my actions and how those led to a hard-assessed situation where I stood without knowing right from wrong. The dilemma laid in that I didn’t know whether my approach should have been based on my gathered experience and knowledge or have based on the rules and framework of the new work assignment I had accepted. LÄS MER

  2. 27. Musikframförandets magiska rum : Ett rum för handling tillsammans bortom vardaglig verklighet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Harald Björk; [2019]
    Nyckelord :Musical performance; listening act; play; creativity; phronesis; practical knowledge; sensory experience; Musikframförande; artisteri; lek; kvalitet; kreativitet; fronesis; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : By using the scientific essay and modern hermeneutic understanding as method the essay Musical performance, a space of magic examines the mental and physical room for musical performance. The focus is, as the title reveals, the sense of a higher state of interconnection which can occur between the performing artist and audience. LÄS MER

  3. 28. Att dela helhetssyn : en vetenskaplig essä på jakt efter ett svårfångat begrepp i sjukvården

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Ingela Frän; [2019]
    Nyckelord :Holistic view; holism; health; ageism; physiotherapy; health care; geriatric care; practical knowledge; phronesis; hermeneutics; phenomenology; existentialism; New Public Management NPM ; ethics; reflection.; Helhetssyn; holism; hälsa; ålderism; fysioterapi; sjukvård; äldreomsorg; praktisk kunskap; fronesis; hermeneutik; existentialism; New Public Management NPM ; etik; reflektion.;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä undersöker jag begreppet helhetssyn som ord, dess historiska utveckling inom hälso- och sjukvård, hur det uppfattas inom aktuell forskning samt ur ett filosofiskt perspektiv. Fenomenologi, hermeneutik och existentialism utgör det filosofiska ramverket och jag låter dessa teorier gå i dialog med gestaltade berättelser från mitt yrkesutövande som fysioterapeut men också med mina reflektioner och tidigare erfarenheter. LÄS MER

  4. 29. Artificiell intelligens eller intelligent läkekonst? : Om kropp, hälsa och ovisshet i digitaliseringens tidevarv

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Leila Tamaddon; [2019]
    Nyckelord :practical knowledge; art of medicine; health; primary health care; physician-patient relationship; uncertainty; phronesis; phenomenology; embodiment; intellectus; ratio; artificial intelligence; robot; digitalization; eHealth; philosophy of technology; praktisk kunskap; läkekonst; hälsa; allmänmedicin; läkare-patientrelationer; ovisshet; fronesis; fenomenologi; förkroppsligande; intellectus; ratio; artificiell intelligens; robot; digitalisering; e-hälsa; teknikfilosofi;

    Sammanfattning : Denna essä syftar till att ur filosofiska och idéhistoriska perspektiv belysa utmaningar och möjligheter med artificiell intelligens (AI) och digitalisering inom hälso- och sjukvården, med fokus på läkekonst, kropp, hälsa och ovisshet. Essän undersöker hur automatisering och digitala vårdformer omformar läkekonstens grund, nämligen mötet mellan patienten och läkaren. LÄS MER

  5. 30. LÄRARES LÄRANDE, REFLEKTION OCH TYSTA KUNSKAP

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christian Jerhov; [2018-08-25]
    Nyckelord :Kvalitetsarbete; skolutveckling; tyst kunskap; reflektion; The Three-level model of learning; handledning; aktionsforskning; episteme; techne; fronesis;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att besvara frågorna ” Varför gör lärare som de gör i olika undervisningssituationer?” och ”Hur resonerar och tänker lärare kring sin egen undervisningspraktik under en period av förändring av undervisningen?” Svaren ska ge kunskaper om lärares lärande som kan utveckla organiseringen och planeringen av skolutveckling, systematiskt kvalitetsarbete och kompetensutveckling för lärare. Teori: Studiens teoretiska bakgrund grundas i en tradition där lärares kunskap ses som en tyst och förkroppsligad kunskap vilken genom reflektion och handledning kan frigöras och omformas. LÄS MER