Sökning: "genus inom industrin"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden genus inom industrin.

  1. 1. Design a Three-Stage Pipelined RISC-V Processor Using SystemVerilog

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ziyan He; [2022]
    Nyckelord :RISC; RISC-V; ISA; SystemVerilog; RTL simulation; RV32IM; CPI; RISC; RISC-V; ISA; SystemVerilog; RTL simulering; RV32IM; CPI;

    Sammanfattning : RISC-V is growing in popularity as a free and open RISC Instruction Set Architecture (ISA) in academia and research. Also, the openness, simplicity, extensibility, and modularity, among its advantages, make it more and more used by designers in industry. The aim of this thesis is to design an open-source RISC-V processor. LÄS MER

  2. 2. Karriärmöjligheter i en organisation skapad av män : En studie om kvinnor och mäns upplevelser av karriärmöjligheter i en mansdominerad tillverkningsorganisation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :ISABELLE RÖNKKÖ; MALIN SEFTON; [2021]
    Nyckelord :Gender; organizational culture; manufacturing industry; minority; gender equality; career opportunities; Genus; organisationskultur; tillverkningsindustri; minoritetsposition; jämställdhet; karriärmöjligheter;

    Sammanfattning : Sverige har en historiskt stark tradition av att arbeta för ökad jämställdhet i arbetslivet och landet lyfts ofta fram som ett exempel där jämställdhetsarbetet kommit långt. Arbetskraftsdeltagandet mellan män och kvinnor är jämnt men arbetsmarknaden är fortfarande könssegregerad och det finns en ojämn fördelning mellan könen bland högre positioner där män är i tydlig majoritet. LÄS MER

  3. 3. Mannen, myten, stereotypen : En semiotisk analys av maskulinitet i Axe reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Green; Johanna Ultege; [2020]
    Nyckelord :advertising; masculinity; norm; gender; gender order; stereotype; identity; semiotics; reklam; maskulinitet; norm; genus; könsmaktsordning; stereotyp; identitet; semiotik;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av stereotyper och hur maskulinitet framställs inom reklam. Axe är ett av de ledande varumärkena inom industrin för manliga skönhetsprodukter och är ett företag som har fått mycket kritik för att reproducera toxisk maskulinitet och sexism genom sin marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Glimpsing into the Gender Gap: : Perceptions of gender inequality among women in the tech startup industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amanda Malmqvist; [2019]
    Nyckelord :Gender; Gender equality; Gender gap; Tech; Startups; Entrepreneurship; Perceptions; Venture capital; Norms; Gender blind; Gender awareness; Stockholm; Genus; Kön; Jämställdhet; Könsgap; Tech; Teknik; Startups; Entreprenörskap; Uppfattningar; Riskkapital; Normer; Könsblindhet; Könsmedvetenhet; Stockholm;

    Sammanfattning : There is a massive gender gap in the tech startup industry. 1% of the CTOs at venture-backed companies in Europe are women and only 1% of the venture capital in Sweden is given to all-female founding teams. LÄS MER

  5. 5. Medarbetares möjlighet till kompetensutveckling : Jämställdhet inom industribranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Sanna Karlsson; Johanna Svärd; [2019]
    Nyckelord :human resource development; equality; sex; age; gender; Kompetensutveckling; jämställdhet; ålder; kön; genus;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flertalet organisationer värderar den mänskliga resursen som den viktigaste resursen i ett företag. Trots betydelsen av att ha kompetent personal i organisationer har tidigare studier påvisat ett samband mellan individers kön eller ålder och tillgång till kompetensutveckling. LÄS MER