Sökning: "hållbar e-handel"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden hållbar e-handel.

  1. 11. Dagligvaruhandelns effektiva och hållbara e-handel : Förslag på hantering av sista milen alternativ för ehandel

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Philip Norrbrink; Villiam Olander; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; grocery; last mile; logistics; q-commerce; rare shopping; retail; sustainability.; Dagligvaruhandel; detaljhandel; e-handel; hållbarhet; logistik; q-handel; sista milen; sällanköpshandel;

    Sammanfattning : Abstract Purpose – The purpose of the study is to explore which possible last mile alternativesare beneficial for the development of the grocery trade in e-commerce. The deliveryalternatives will have a strong focus in that the last mile deliveries are optimized,efficient and sustainable. LÄS MER

  2. 12. Kan miljömärkningar bidra till ett jordbruk inomplanetära gränser med en grundläggandelevnadsstandard?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Elvira Drotz; [2021]
    Nyckelord :Environmental labels; Planetary boundaries; Doughnut economics; Agriculture; Sustainable development; Miljömärkningar; Planetära gränser; Donutekonomi; Jordbruk; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : The production of food has increased over time due to modern agriculture methods. However, thisincrease has partly occurred at the expense of environmental and human health. LÄS MER

  3. 13. Från leverans av paket till kundlojalitet : En kvantitativ studie om vilka leveransdimensioner som i förhållande till förtroende påverkar kundlojaliteten inom e-handeln.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Malin Hanell; Ugné Wistedt; [2021]
    Nyckelord :Customer loyalty; Delivery dimensions; Trust; Online company; Delivery company; E-commerce; B2C; Kundlojalitet; leveransdimensioner; förtroende; onlineföretag; leveransföretag; e-handel; B2C;

    Sammanfattning : Frågeställning: Vilka leveransdimensioner är det som påverkar kundlojaliteten mot ett onlineföretag? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka leveransdimensioner det är som påverkar kundlojaliteten mot ett onlineföretag utifrån ett konsumentperspektiv. Denna studie ämnar att studera vilka leveransdimensioner som i förhållande till förtroende påverkar kundlojaliteten inom e-handeln. LÄS MER

  4. 14. Returlogistik: Sträcker sig hållbarheten hela vägen tillbaka? : En kvalitativ studie om hållbar returlogistik i den svenska modebranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Camilla Andersson; Sofia Grefve; [2021]
    Nyckelord :Cirkulär försörjningskedja; Detaljhandel; E-handel; Fysisk butik; Försörjningskedja; Supply Chain; Modebranschen; Modeföretag; Returlogistik; TBL; Hållbar försörjningskedja;

    Sammanfattning : Modebranschen står inför stora utmaningar då de är en av de mest resursintensiva och mest förorenade branscherna. Samtidigt blir miljöhoten allt större vilket gör att modeföretagen måste ta ansvar som går i linje med de globala hållbarhetsmålen. LÄS MER

  5. 15. Hur nudging kan minska matsvinn och främja cirkularitet : Konsumenters upplevelse av nudging i relation till klass II-produkter inom dagligvaruhandelns e-handel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Michaela Alenbrand; Karin Johansson; [2021]
    Nyckelord :Nudging; food waste; circular economy; digital nudging; behavioral economics; decision-making; food retail; circularity; sustainability; suboptimal foods; Nudging; matsvinn; cirkulär ekonomi; digital nudging; beteendeekonomi; beslutstagande; e-handel; dagligvaruhandel; cirkularitet; hållbarhet; klass II-produkter;

    Sammanfattning : Problematiken med matsvinn utgör ett globalt hållbarhetsproblem och konsumenternasbeteende har identifierats som den främsta bidragande faktorn till problematiken. En minskning av matsvinn måste ske för att en övergång till och utveckling av cirkulär ekonomi ska kunna realiseras, vilket ses som en direkt nödvändighet för att uppnå en hållbar utveckling. LÄS MER