Sökning: "lärande och utvecklingsprocessen"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lärande och utvecklingsprocessen.

  1. 1. Sociomatik : Utveckling av utbildningsmaterial för att tydliggöra syftet med matematik på samhällsvetenskapsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Elvira Johansson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics education; Social science program; Development of educational material; Student perspective; Matematikundervisning; Samhällsvetenskapsprogrammet; Utveckling av utbildningsmaterial; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte korrelationen mellan elevernas förståelse av matematikens syfte på samhällsvetenskapsprogrammet, deras inställning till ämnet och deras betyg i kursen Matematik 1b. Genom en blandad metod som inkluderade en enkätundersökning och intervjuer samlades både kvantitativ och kvalitativ data in från elever och lärare på samhällsvetenskapsprogrammet. LÄS MER

  2. 2. Eleverna som vinner på arbetsmarknaden : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledning inom lärlingsutbildning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Eriksson; Johanna Ljungquist; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; lärlingsutbildning; gymnasiet; utmaningar;

    Sammanfattning : Lärlingsutbildning är nära anknuten till arbetsmarknaden, fokuserar på praktiskt lärande och ställer höga krav på eleverna. Studie- och yrkesvägledning är effektivt men outforskat inom lärlingsutbildning på gymnasiet. Syftet med studien att utforska hur studie- och yrkesvägledning bedrivs inom lärlingsutbildning på gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Tänka om tänka nytt, vad blir viktigt på riktigt? : En vetenskaplig essä om utvecklingsarbete i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Erika Wallin; [2021]
    Nyckelord :Development; development work; change; reflection; consensus; systematic quality work; approach; atmosphere; culture; practical knowledge; preschool; preschool mission; trust; administrative society; time; profession.; utveckling; utvecklingsarbete; förändring; reflektion; samsyn; systematiskt kvalitetsarbete; förhållningssätt; atmosfär; kultur; praktisk kunskap; förskola; förskolans uppdrag; tillit; administrationssamhället; tid; profession;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om utveckling och utvecklingsarbete på förskolan. Utveckling är ett välanvänt begrepp på förskolor runt om i Sverige. Det är begrepp  som ofta används utan större eftertanke. LÄS MER

  4. 4. Laborativt arbete inom fourieranalys och motivation till matematikinlärning : Utvärdering och vidareutveckling av en laboration inom fourieranalys och ljudbehandling vid Vetenskapens Hus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nikolai Artjomenkov; [2019]
    Nyckelord :Motivation; interest; education; lab exercise; Fourier analysis; frequency spectrum; mathematics; physics; technology; sound; music; digitalization; frequency spectrum; Motivation; intresse; undervisning; laborativt arbete; fourieranalys; matematik; fysik; teknik; ljud; musik; digitalisering; frekvensspektrum;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker om ett skolprogram på Vetenskapens Hus har förmågan att skapa en bro mellan gymnasieelevers matematikkunskap, universitetsmatematik och dess praktiska tillämpning för att därmed öka deras intresse och motivation för inlärning av matematik- och fysikämnen. Skolprogrammets tema är fourieranalys och dess tillämpning inom ljudsyntes och digital ljudbehandling (DSP). LÄS MER

  5. 5. Resiliens i stadsutveckling : En kvalitativ jämförelse mellan teori och kommunal planering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Adam Asplund; [2019]
    Nyckelord :Resilience; social-ecological systems; sustainable development; urban development; Resiliens; social-ekologiska system; hållbar utveckling; stadsutveckling;

    Sammanfattning : Vi står inför en mängd osäkerheter, utmaningar och risker, kända och okända, många av vilka är kopplade till globala förändringar. Ny bebyggelse måste planeras att bli långsiktigt hållbar trots framtida förändringar och för att lyckas måste planeringen hantera osäkerheter. LÄS MER