Sökning: "modererande effekt"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden modererande effekt.

  1. 1. Sambandet mellan ekonomistyrning och bolagsstyrning : En studie om hur sambandet mellan ekonomistyrning och bolagsstyrning kom till uttryck vid kollapsen av HQ Bank

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ida Thuresson; Alma Ekström; [2023]
    Nyckelord :Management accounting; Corporate governance; Risk management; HQ Bank; Internal control; Organizational culture and financial reporting.; Ekonomistyrning; Bolagsstyrning; Riskhantering; HQ Bank; Intern kontroll; Organisationskultur och Finansiell rapportering;

    Sammanfattning : Examensarbete, Civilekonomprogrammet med inriktning Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, Vårterminen 2023. Titel: Sambandet mellan ekonomistyrning och bolagsstyrning: En studie om hur sambandet mellan ekonomistyrning och bolagsstyrning kom till uttryck vid kollapsen av HQ Bank. LÄS MER

  2. 2. Att dela eller inte dela? : En kvantitativ studie om sambandet mellan stress och kunskapsdelning på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anastasia Sieburg; Ella Skoglund-Landström; [2023]
    Nyckelord :Stress; Work-related stress; Knowledge; Knowledge sharing; White collar; Blue collar; staff turnover; employee retention; Stress; Arbetsrelaterad stress; Kunskap; Kunskapsdelning; White collar; Blue collar; personalomsättning; behålla personal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsrelaterad stress kan relateras till arbetstagarnas hälsa och bidrar till hög personalomsättning och ökade kostnader. Samtidigt är kunskapsdelning en betydande resurs för organisationers förmåga att ta vara på kunskap, främja medarbetarnas välmående samt behålla sin personal. LÄS MER

  3. 3. Har Psykologisk (In)Flexibilitet en modererande effekt : Barndomstrauman och psykisk hälsa i vuxen ålder

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Katarina Lindh; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Resultatjustering genom goodwill

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Isabelle Alvarsson; Edvin Izetovski; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; goodwill impairment; CEO; equity incentives; accounting choices; earnings management; gender; Agency theory; Positive accounting theory; Upper echelon theory; Nasdaq Stockholm; Goodwill; goodwillnedskrivning; VD; aktieincitament; redovisningsval; resultatjustering; resultatmanipulering; kön; Agentteori; Positiv redovisningsteori; Upper echelon theory; Nasdaq Stockholm.;

    Sammanfattning : När IFRS 3 gavs ut 2005 innebar detta att företag årligen skall pröva nedskrivningsbehovet enligt IAS 36 och överge den gamla avskrivningsmetoden. Detta innebar att företagsledare nu skulle bedöma huruvida det fanns ett nedskrivningsbehov för företagets goodwill, och bedömningen företagsledare skall utföra enligt IAS 36 medför subjektivitet och således även godtycke. LÄS MER

  5. 5. Hur marknadsföringsaktiviteter på sociala medier påverkar Kundrespons : En kvantitativ studie om SMMA, Varumärkesassociation och Kundrespons på den svenska energidrycksmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Thomas Diös; Alexander Persson; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; social media; Social media marketing activities; trendiness; word-of-mouth; customization; interaction; entertainment; customer loyalty; brand preference; price premium; customer response; brand equity; brand association; Customer based brand equity; brand management; consumer purchase intention.; Marknadsföring i sociala medier; sociala medier; Marknadsföringsaktiviteter på sociala medier; trendighet; ord-av-mun; anpassning; interaktion; underhållning; kundlojalitet; varumärkespreferens; prispåslag; kundrespons; varumärkeskapital; varumärkesassociation; Kundbaserat varumärkeskapital; varumärkeshantering; konsumentköpavsikt;

    Sammanfattning : Titel: Hur marknadsföringsaktiviteter på sociala medier påverkar Varumärkesassociation och Kundrespons  Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi Författare: Alexander Persson & Thomas Diös Handledare: Katarina Arbin Datum: 2023 - januari Syfte: Sociala medier är en viktig kanal för företag att marknadsföra sig genom i dagens samhälle. Hur företag går tillväga i sin kommunikation på sociala medier är minst lika viktigt då det kan påverka kundens uppfattning och respons av varumärket, vilket kan vara avgörande för varumärkens framgång och överlevnad. LÄS MER