Sökning: "musik och språkinlärning"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden musik och språkinlärning.
21. Musik och blogg i spanskundervisningen - En aktionsstudie på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I vårt examensarbete undersöker vi användningen av musik som didaktiskt medel i språkundervisningen med hjälp av en blogg, samt hur musiken påverkar språkinlärningen hos gymnasieelever. Vårt syfte är att ta reda på om musiken och bloggen som didaktiska medel kan göra språkundervisningen mer motiverande och lustfylld för ungdomar och på så vis bidra till en fördjupad kunskap inom ämnet. LÄS MER
22. Talspråk och sångspråk : Sfi-pedagogers användning av musik och sång
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
23. Lärandets sångsamling : En studie om vilket språkligt lärande som är möjligt i förskolans sångsamling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på vilket språkligt lärande som blir möjligt iförskolans sångsamling för att därigenom kunna problematisera kring hur musicerandet kan bli till redskap för språkutveckling. För att kunna undersöka detta fenomen, söktes i olika typer av litteratur svaret på frågan hur barn lär sig talspråket. LÄS MER
24. Språk genom musik - Musikens funktion som motivationsskapare för språkinlärning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: Language Through Music. Music as a Motivator for Language Acquisition. The purpose of this essay is to examine what there is to gain by integrating music and language to promote language learning. Theory: Different theories will be presented to orientate music in history. LÄS MER
25. ”Var är haren?!” - musik som pedagogiskt redskap i en förskola där majoriteten av barnen har annat modersmål än svenska
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagoger i förskolan använder musikaliska uttrycksmedel i arbetet med barn som har annat modersmål än svenska, samt hur barn spontant använder sig musiska uttrycksmedel i lek. De teoretiska utgångspunkterna grundar sig i Vygotskijs sociokulturella lärandeperspektiv, Björkvolds syn på den musiska människan samt Uddéns teorier om musisk kommunikation och musisk pedagogik. LÄS MER