Sökning: "musik och språkinlärning"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden musik och språkinlärning.

  1. 21. Musik och blogg i spanskundervisningen - En aktionsstudie på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Fredriksson; Karin Årman; [2012]
    Nyckelord :aktionsforskning; autenticitet; blogg; didaktik; digitala medier; elevinflytande; gymnasieelever; gymnasienivå; hörförståelse; IT; motivation; musik; ordinlärning; samspel; sinnen; språkdidaktik; språkinlärning; prosodi; spanska; språkundervisning; språkutveckling; språk; spanskundervisning; top-down; uttalsträning; variation i undervisning; kommunikation;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete undersöker vi användningen av musik som didaktiskt medel i språkundervisningen med hjälp av en blogg, samt hur musiken påverkar språkinlärningen hos gymnasieelever. Vårt syfte är att ta reda på om musiken och bloggen som didaktiska medel kan göra språkundervisningen mer motiverande och lustfylld för ungdomar och på så vis bidra till en fördjupad kunskap inom ämnet. LÄS MER

  2. 22. Talspråk och sångspråk : Sfi-pedagogers användning av musik och sång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Malin Ståhlberg; [2009]
    Nyckelord :Sfi; språkinlärning; prosodi; musik i språkundervisning; prosodi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Lärandets sångsamling : En studie om vilket språkligt lärande som är möjligt i förskolans sångsamling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Camilla Dahlberg; [2009]
    Nyckelord :Learning; language; music; song gatherings.; lärande musik språk sångsamling;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på vilket språkligt lärande som blir möjligt iförskolans sångsamling för att därigenom kunna problematisera kring hur musicerandet kan bli till redskap för språkutveckling. För att kunna undersöka detta fenomen, söktes i olika typer av litteratur svaret på frågan hur barn lär sig talspråket. LÄS MER

  4. 24. Språk genom musik - Musikens funktion som motivationsskapare för språkinlärning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Magdalena Bertilsson; [2008]
    Nyckelord :language acquisition; prosody; suggestopedi; interferens; språkinlärning; kindergarten; secondary school; prosodi; förskolan; grundskolan; Language learning; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences; Arts and Architecture; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Title: Language Through Music. Music as a Motivator for Language Acquisition. The purpose of this essay is to examine what there is to gain by integrating music and language to promote language learning. Theory: Different theories will be presented to orientate music in history. LÄS MER

  5. 25. ”Var är haren?!” - musik som pedagogiskt redskap i en förskola där majoriteten av barnen har annat modersmål än svenska

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Erik Bertilsson; Maria Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagoger i förskolan använder musikaliska uttrycksmedel i arbetet med barn som har annat modersmål än svenska, samt hur barn spontant använder sig musiska uttrycksmedel i lek. De teoretiska utgångspunkterna grundar sig i Vygotskijs sociokulturella lärandeperspektiv, Björkvolds syn på den musiska människan samt Uddéns teorier om musisk kommunikation och musisk pedagogik. LÄS MER