Sökning: "newly arrived students in Sweden"

Visar resultat 16 - 20 av 83 uppsatser innehållade orden newly arrived students in Sweden.

  1. 16. Han får arbeta i sin SVA-bok istället : En praktiknära forskningsstudie som undersöker hur kooperativa arbetsmetoder kan gynna nyanlända elevers delaktighet och ordinlärning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dilara Akcay; Nihal Bakir; [2021]
    Nyckelord :Participation; newly arrived students; cooperative learning; social constructivism; Swedish language teaching; vocabulary learning; Delaktighet; nyanlända elever; kooperativt lärande; socialkonstruktivism; svenskundervisning; ordinlärning;

    Sammanfattning : Today, quality reviews of education for newly arrived students show major deficiencies in the Swedish school system. The newly arrived students do not get equal opportunities to achieve goals as other students in the classroom. LÄS MER

  2. 17. Stöttning eller utstötning? : en kvalitativ intervjustudie om nyanlända elevers upplevelser av ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Albin Zethraeus; Linn Grande; [2021]
    Nyckelord :Teaching; newly arrived students; sweden; physical education; school; secondary school; immigrants; nyanlända; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad nyanlända elever upplever har påverkat deras möjlighet att aktivt kunna delta och tillgodogöra sig undervisningen i idrott och hälsa. Frågeställningar: - Vad upplever nyanlända elever har begränsat dem i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa samt vilka konsekvenser har dessa begränsningar medfört? - Vad upplever nyanlända elever har främjat dem i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa? - Vad upplever nyanlända elever hade kunnat fungerat bättre i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa? Metod: En kvalitativ inriktning har använts för att få större förståelse av studieobjektet. LÄS MER

  3. 18. Så uppfattar rektorer sin roll i skolansarbete i samband med inkludering avnyanlända elever : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Andreas Johansson; [2021]
    Nyckelord :Newly arrived students; inclusion; principal s perception; inclusion models; prep school; Nyanlända elever; inkludering; rektors uppfattning; inkluderingsmodeller; förberedelseskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie som riktar in sig på rektorers uppfattning av sin roll i skolansarbete i samband med inkludering av nyanlända elever. Studien har en kvalitativ ansats ochhar en grundad teori som metod och empirin har samlats in med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 19. Creating an inclusionary classroom through alternative ways of knowing : A Swedish Case Study

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för migration, etnicitet och samhälle (REMESO)

    Författare :Natasha Smith; [2021]
    Nyckelord :newcomers; newly arrived students; Sweden; lower secondary school; multicultural education; critical pedagogy; culture; diversity; stereotypes; race; ethnicity; cultural racism; discourse; mainstream classroom;

    Sammanfattning : In recent years Sweden has witnessed an increasing number of newcomers into its schools from an array of sociocultural and ethnic backgrounds. Rather than see this as a ‘burden’, this case study looks at ways teachers can embrace diversity, build upon students' prior knowledge and experiences and challenge traditional notions of how knowledge is produced in the classroom. LÄS MER

  5. 20. NYANLÄNDAS SKOLSTART I DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN UTIFRÅN TVÅ OLIKA MOTTAGNINGSMODELLER En enkätstudie ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Eva-Lotta Andersson; Magdalena Meteluch; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; newly arrived students in Sweden; förberedelsklass; direktintegrering; ordinarie klass; utslussning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur nyanlända elever uppfattar skolstarten i Sverige och hur de uppfattar de två vanligaste mottagningsmodellerna, förberedelseklass och direktintegrering. Undersökningen genomfördes med hjälp av följande frågeställningar: ● Hur upplever nyanlända elever skolstarten i grundskolans tidigare år de två vanligaste mottagningsmodellerna förberedelseklass och direktintegrering? ● Vilka förbättringsområden och framgångsfaktorer finns det med förberedelseklass och med direktintegrering i grundskolans tidigare år ur nyanlända elevers perspektiv? Analysen bygger på Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Vygotskijs sociokulturella teori och teorin om stöttning. LÄS MER