Sökning: "pupils perceptions"

Visar resultat 16 - 20 av 290 uppsatser innehållade orden pupils perceptions.

  1. 16. Lågstadieelevers framställning av heterogenitet i sin skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Moen; Madeleine El-Dakkak; [2023]
    Nyckelord :Barnintervju; elevövning; elevperspektiv; heterogenitet; genus; stereotyper; identitet; grundskola; lågstadiet; olikhet; utveckligsteori; differentiering;

    Sammanfattning : This study is about primary school students' perception of heterogeneity and how itmanifests like in grade 1-3. This research focuses on the students' views instead of theteacher's as it was very interesting to know especially amongst the young ones. LÄS MER

  2. 17. "Det är ett samhällsproblem och inte ett skolproblem" : En studie av mellan- och högstadielärares upplevelse av sin roll och ansvar i relation till elevers skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :school refusal; school avoidance; school attendance; school non-attendance; school absenteeism; teachers; roles; responsibility; systems; salutogenesis; skolfrånvaro; skolnärvaro; lärare; roller; ansvar; system; salutogenes;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares förståelse av fenomenet skolfrånvaro/skolnärvaro utifrån ramsättningarna: roll och ansvar. Då fenomenet är komplext, sammanvävt inom ömsesidiga relationella beroenden mellan elev, lärare, skola, familj, vänner, hälsa, juridik, politik, och så vidare, sker studien genom kvalitativ tematisk analys för att undersöka empirin. LÄS MER

  3. 18. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Vänseth; [2023]
    Nyckelord :fairy tales; reading; writing; reading development; Swedish teaching; sagor; läsning; skrivande; läsutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER

  4. 19. Elevers delaktighet och inflytande i skolan genom rastverksamheten : En kvalitativ analys av elevers delaktig och inflytande i rastverksamheten utifrån ett fritidshemsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christer Hägglund; Robin Ottoson; [2023]
    Nyckelord :children s perspective; child perspective; influence; intercultural approach; leisure center; norm critique; participation; recess; relational perspective.; Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; fritidshemmet; inflytande; interkulturellt förhållningssätt; normkritiskt perspektiv; rastverksamhet; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Pupils’ participation and influence in school by means of recess. We believe that recess and recess activities are an important arena for the leisure center'steaching. LÄS MER

  5. 20. "Men han är väl snäll? Han är ju snäll tycker jag..." : En kvalitativ studie om framställandet av funktionsvariationen autism i en barnbok samt nio elevers uppfattningar kring bokens huvudkaraktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Karin Hernhag; [2022]
    Nyckelord :Functional variation; children s literature; autism; student perceptions; textual analysis; norm criticism; Funktionsvariation; barnlitteratur; autism; elevuppfattningar; textanalys; normkritik;

    Sammanfattning : Children’s literature that includes characters with functional variations is viewed as a tool to increase understanding in classrooms. However, this assumes that the characters are portrayed in a good light and present a positive image to pupils. LÄS MER