Sökning: "pupils perceptions"
Visar resultat 16 - 20 av 290 uppsatser innehållade orden pupils perceptions.
16. Lågstadieelevers framställning av heterogenitet i sin skolmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study is about primary school students' perception of heterogeneity and how itmanifests like in grade 1-3. This research focuses on the students' views instead of theteacher's as it was very interesting to know especially amongst the young ones. LÄS MER
17. "Det är ett samhällsproblem och inte ett skolproblem" : En studie av mellan- och högstadielärares upplevelse av sin roll och ansvar i relation till elevers skolnärvaro
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : I denna studie undersöks lärares förståelse av fenomenet skolfrånvaro/skolnärvaro utifrån ramsättningarna: roll och ansvar. Då fenomenet är komplext, sammanvävt inom ömsesidiga relationella beroenden mellan elev, lärare, skola, familj, vänner, hälsa, juridik, politik, och så vidare, sker studien genom kvalitativ tematisk analys för att undersöka empirin. LÄS MER
18. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER
19. Elevers delaktighet och inflytande i skolan genom rastverksamheten : En kvalitativ analys av elevers delaktig och inflytande i rastverksamheten utifrån ett fritidshemsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Pupils’ participation and influence in school by means of recess. We believe that recess and recess activities are an important arena for the leisure center'steaching. LÄS MER
20. "Men han är väl snäll? Han är ju snäll tycker jag..." : En kvalitativ studie om framställandet av funktionsvariationen autism i en barnbok samt nio elevers uppfattningar kring bokens huvudkaraktär
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Children’s literature that includes characters with functional variations is viewed as a tool to increase understanding in classrooms. However, this assumes that the characters are portrayed in a good light and present a positive image to pupils. LÄS MER