Sökning: "rättvisa i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden rättvisa i förskolan.

  1. 6. Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2020-07-03]
    Nyckelord :pedagogisk verksamhet för yngre barn; Förskola; jämställdhetsarbete; jämställdhet; genus; pedagogik; normkritisk pedagogik; kön; identitet;

    Sammanfattning : Inom pedagogisk utbildning för yngre barn både nationellt och internationellt bedrivs arbete rörande frågor om jämställhet, rättvisa, könsidentitet och genus. Sett till verksamheter runt om i världen är den svenska förskolan på många sätt unik och dess arbete med jämställdhet är en av anledningarna till det. LÄS MER

  2. 7. “Vi är olika med lika värde”: Etniskt mångfald i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar och talar om barns etniska olikheter under samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hilda Diaz; Maria Taube-Sandelin; [2019]
    Nyckelord :children; preschool; ethnicity; diversity; equal value; circle time; interculturalism; discourse; barn; förskola; etnicitet; mångfald; lika värde; samling; interkulturalitet; diskurs;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to gain knowledge about how preschool teachers talk about the handling of children's ethnic differences circle time. In order to collect data, qualitative interviews with preschool teachers at five different pre-schools in the Stockholm area have been selected. LÄS MER

  3. 8. "Dom säger med såhär hög röst" - En intervjustudie om barns uppfattningar om och upplevelser av pedagogers agerande i konfliktfyllda situationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karolina Edberger; Felicia Mallalieu; [2018]
    Nyckelord :Barns perspektiv; barns upplevelser; relationsskapande; rättvisa; pedagogers förhållningssätt; maktförhållande;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how children perceive teachers attitudes and perceive how they act around conflicted situations in preschool. In order to examine children’s perceptions, the methodology were focused around interviews with children. LÄS MER

  4. 9. Ska barnen styra förskolan? : En studie om makt och inflytande i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Falk; Marcus Andersson; [2018]
    Nyckelord :Lärande; Planering; Utveckling; Arbetssätt; Rättvisa; Förskolebarn;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på ett behov av att synliggöra pedagogers arbete med inflytande. Författarna upplevde att styrdokumentens mål och egna erfarenheter av hur barns inflytande tar plats i verksamheten inte alltid stämmer överens. LÄS MER

  5. 10. Yngre barns lekar i förskolan : Inkludering och exkludering i förskolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Elin Larsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; styrdokument; läroplan;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Förskolan styrs av specifika styrdokument, däribland läroplanen för förskolan (lpfö98). Läroplanen lyfter bl.a fram värdegrunden som uttrycker de etiska förhållningssätt som är en viktig del av verksamheten. Den belyser begrepp som rättvisa, jämställdhet, rättigheter, omsorg och hänsyn till andra människor. LÄS MER