Sökning: "space and social pedagogy."
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden space and social pedagogy..
1. Is the norm-critical teacher ‘bodiless’? : A Critical Discourse Analysis of how the teacher body is addressed in Swedish teacher’s manuals on norm-critical pedagogy
Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema GenusSammanfattning : Traditionally, the teacher body is disregarded in the educational field. This is because of traditional Western ideologies within which hierarchical dichotomies such as mind/body, matter/discourse, and theory/practice are maintained. In this study, I investigate discourse in four Swedish teacher’s manuals on norm-critical pedagogy. LÄS MER
2. Utan dans? : danskunskap i ett expanderat perspektiv
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : Without dance? – dance knowledge in an expanded perspective The vocational dancer education in classical ballet's subject-specific intended learning outcomes means many years of dance training that requires sacrifices in other school subjects and other hobbies, without work guarantee. There are more dancers than there are jobs, which is why many people stop dancing after graduation. LÄS MER
3. Hur kan produktdesign motivera till inre motivation på idrottslektionen?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Svenska gymnasieelever rör sig allt mindre, 32% av pojkarna och endast 14% av flickorna når upp till WHO:s rekommenderade dos av 60 minuter fysisk aktivitet per dag. Studier visar att uppemot 80% av dagen spenderas stillasittande och idag kopplas detta till många vanliga folksjukdomar, såsom cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma och diabetes. LÄS MER
4. Trygga rum och digitalt musikskapande. Fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt rum och arbeta med musikproduktion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studien syftar till att undersöka fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt sammanhang och att där studera och arbeta med digitalt musikskapande. För de fyra informanterna har det separatistiska sammanhanget upplevts som ett tryggt rum. LÄS MER
5. Transparent eller hemlig? En studie kring gymnasielärares metoder i ensembleundervisning för att undvika återskapande av traditionella könsmönster
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studien undersöker vilka metoder gymnasielärare kan använda i ensemble för att inte återskapa traditionella könsmönster samt hur gymnasielärare upplever att kön kan påverka elever i ensemble. Syftet med studien är att få mer kunskap och metoder kring genus och jämställdhetspedagogik samt att utforska vilka utmaningar ensemblelärare kan uppleva i samband med genus och jämställdhetsarbete och varför det ibland finns ett motstånd till genuspedagogik. LÄS MER