Sökning: "allas lika värde"

Visar resultat 16 - 20 av 92 uppsatser innehållade orden allas lika värde.

  1. 16. “Böcker är en tillgång när man jobbar med barn om jämställdhet” : - En intervjustudie med förskollärare om deras beskrivning och användande av skönlitteratur för jämställdhetsuppdraget

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Jansson; Alexandra Hayek; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Jämställdhet; Könsneutral; Normkritik; Kön;

    Sammanfattning : Kön som beskrivs som socialt konstruerat medför en diskussion om könsneutralitet. Förskollärare kan stötta barn i att upptäcka och motsätta könsnormer som föreskrivs flickor och pojkar genom skönlitteratur där de får upptäcka olika sätt att vara på. LÄS MER

  2. 17. Hedersrelaterat våld och förtryck. En studie om rättsväsendets hantering av hedersrelaterade mål under 2017-2020

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Manuella Demir; [2021-02-12]
    Nyckelord :Straffrätt; Processrätt; Heder; Hedersrelaterat våld och förtryck; Hedersvåld; Hedersrelaterad brottslighet; Hedersmotiv; Hedersbrott; Straffskärpningsgrund; Försvårande omständighet; Straffvärde; Objektivitetsprincipen; Legalitetsprincipen; Likhetsprincipen; Rättssäkerhet; Kulturella skillnader; Kulturella motiv; Empirisk undersökning; Integrativ rättsvetenskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur rättsväsendet, närmare sagt åklagarna och domstolarna, hanterar hedersrelaterade mål. Fokus ligger på hur rättsläget och rättstillämpningen har sett ut under tidsperioden 2017-2020. LÄS MER

  3. 18. ”Huvudsaken är väl att man är en bra människa” : En kvalitativ textanalys av innehåll gällande könsmönster, könsidentitet och sexualitet i skönlitteratur för årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Minolf; Fanny Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :pedagogik; didaktiskt innehåll; lågstadiet; högläsning; skönlitteratur; kvalitativ textanalys; sex- och samlevnadsundervisning; könsmönster; könsidentitet; sexualitet; heteronormen; normativ; normavvikande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilket innehåll gällande könsmönster, könsidentitet och sexualitet som finns i skönlitteratur för årskurs 1–3, för att lågstadielärare potentiellt ska kunna använda böckerna i ett högläsningssyfte i sin sex- och samlevnadsundervisning. Studiens teoretiska utgångspunkter är den didaktiska frågan vad, heteronormen, könsmönster, könsidentitet och sexualitet. LÄS MER

  4. 19. Lågstadiets demokrati och värdegrund i och omkring ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :democracy; values; primary school; conditions; curriculum; syllabus; textbooks; teacher´s speeaches on democracy and values; demokrati; värdegrund; lågstadiet; betingelser; läroplanen; kursplanen; läroböcker; lärares tal om demokrati och värdegrund;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt arbete i att förbereda eleverna för ett liv i vårt demokratiska samhälle och utbilda dem till goda medborgare med kunskaper om demokrati och värdegrund vilket ska leda till att de ska kunna verka för dessa. Förskning kring demokrati och värdegrund är främst riktad mot grundskolans högre år och gymnasiet. LÄS MER

  5. 20. "Hallsituationer kan vara stressiga med många barn på liten yta" : Förskollärares perspektiv på interaktioner vid utgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jenny Chiriac; [2021]
    Nyckelord :hall; hallway; approach; time; communication; strategy or set-up; equal value for all ; value or evaluation; reflection; tambur; hall; förhållningssätt; tid; kommunikation; strategi; ”allas lika värde”; värdering; reflektion;

    Sammanfattning : Genom en skriftlig intervju med strukturerade och öppna frågor samlasförskollärares perspektiv på interaktioner i tamburen in. Tolkning av förskollärarnassvar visar att det, som är viktigt för att en bra interaktion ska ske mellan barn ochvuxen i en tambursituation, krävs tid för kommunikation genom en väl utveckladarbetsstrategi. LÄS MER