Sökning: "berättande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden berättande undervisning.

  1. 1. “Så där finns det mycket kring värdegrunden och snacka om” : En studie om lärares syn på serieböcker med fokus på värdegrund och läslust i svenskundervisning i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martin Andersson; Malin Kullberg; [2024]
    Nyckelord :Comic books; manga; teaching; joy of reading; core values; Serieböcker; manga; undervisning; läslust; värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur serieböcker kan vara ett verktyg i undervisningen i svenskämnet. Undersökningens fokus riktas mot hur serieböcker kan främja elevers läslust och om de kan vara ett verktyg för värdegrundsarbete men lyfter också lärares attityder runt serieböcker i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Kritiskt tänkande med kreativitetens kraft En intervjustudie av Berättarministeriets verksamhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elisabeth Nordqvist; [2023-09-20]
    Nyckelord :Berättarministeriet; kritiskt tänkande; kreativitet; undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Berättarministeriet bedriver undervisning för skolor med högt socioekonomiskt index. Sedan drygt tio år tillbaka har stiftelsen tagit emot skolklasser på utbildningscenter i Stockholmsområdet och Göteborg, för att genom undervisning som bygger på berättande och rollspel minska konsekvenserna av skolsegregationen. LÄS MER

  3. 3. Alla elevers rätt till skrivutveckling : Inkludering och stöttning av barns genreskrivande i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Irene Löfqvist; Linda Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :inclusion; differentiation; high performing students; low performing students; writing; elementary school; scaffolding; SFG; genre pedagogy; narrative; inkludering; differentiering; högpresterande elever; lågpresterande elever; skrivundervisning; grundskola; mellanstadieelever; textgenrer; sociokulturell teori; scaffolding; systemisk funktionell grammatik; genrepedagogik; textanalys; berättande texter;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på elevers skrivande av berättande texter i ämnet svenska från årskurs 5 och 6. Syftet var att undersöka hur lärare kan arbeta stöttande för både låg- och högpresterande elever i arbetet med skrivande av genretexter. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i den samhällsorienterande undervisningen med andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :second language students; primary school; teacher s perspective; multimodality; community-oriented teaching; socio-cultural perspective; language development; Swedish as a second language systemic functional linguistics; andraspråkselever; grundskola; lärarperspektiv; multimodalitet; samhällsorienterad undervisning; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; svenska som andraspråk systemisk funktionell lingvistik;

    Sammanfattning : Målet i detta examensarbete är att studera språkutveckling genom att undersöka hur den sociokulturella lärandeteorin och språkteorin SFL är framträdande i lågstadielärares berättande om sin undervisning inom de samhällsorienterade ämnena med andraspråkselever. Dessutom har jag undersökt hur multimodala medier används i SO-undervisningen med andraspråkselever enligt lågstadielärares berättande. LÄS MER

  5. 5. "En win win situation" : En kvalitativ undersökning av svensklärares syn på värdegrundens roll i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Lönkvist; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values education; Swedish education; grades 4-6; group discussions; fiction; socio-cultural perspective; Värdegrundsuppdraget; svenskundervisning; årskurs 4-6; gruppdiskussion; skönlitteratur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studie kommer att belysa ämnet värdegrund. Syftet är att undersöka svensklärares syn på värdegrundsuppdraget samt hur de arbetar med uppdraget inom ramen för svenskundervisningen. Syftet uppnås genom frågeställningar gällande värdegrundsuppdragets betydelse inom svenskundervisningen samt dess möjligheter och utmaningar. LÄS MER