Sökning: "jämställdhet i media"
Visar resultat 6 - 10 av 141 uppsatser innehållade orden jämställdhet i media.
6. Främja eller hämma jämställdhet? : En kritisk diskursanalys om hur Aftonbladet rapporterar om manliga respektive kvinnliga offer för dödligt våld i nära relation
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Med ett kritiskt diskursanalytiskt tankesätt ämnar denna uppsats att studera hur nyhetsmedier rapporterar om manliga offer respektive kvinnliga offer för dödligt våld i nära relation. Syftet med studien är att utreda om nyhetsmediet Aftonbladet i sin nyhetsrapportering bidrar till stigmatiseringen av kvinnliga och manliga offer för dödligt våld i nära relation. LÄS MER
7. "That’s what abusers do, not victims" : En kvalitativ innehållsanalys av Johnny Depps fans kriskommunikation på sociala medier under rättegången Depp vs Heard.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : In the aftermath of #MeToo, Amber Heard chose to share her experiences of sexual abuse and violence in the relationship with Johnny Depp in an article. Depp denied the allegations and claimed that the accusations were fabricated and therefore chose to sue Heard for defamation. LÄS MER
8. Kvinnors möjligheter inom lagsport : En koppling till folkhälsa och socialt arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka kvinnors möjligheter och förutsättningar inom lagsport med koppling till de politiska målen för folkhälsa, med fokus på en svensk kontext. Tidigare forskning som presenteras i studien visar på ojämställdhet mellan män och kvinnor inom idrott. LÄS MER
9. Utvecklingsinriktad förändring : En kvantitativ studie av ett pedagogiskt stöd i jämställdhetsintegrering på arbetsmarknaden
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om ett pedagogiskt stöd till medarbetarna kan främja jämställdhetsintegreringen på arbetsmarknaden genom en utvecklingsinriktad förändringsprocess. Kognitiv teori har använts som utgångspunkt med en socialkonstruktivistisk tyngd. LÄS MER
10. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER