Sökning: "makt musik diskursanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden makt musik diskursanalys.

  1. 1. Making Music Matter : En inblick i hur ett projekt formar vår syn på musikskapande inom svensk skola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Max Law; [2022]
    Nyckelord :Diskurs; kritisk diskursanalys; Fairclough; ämnesdidaktik; musikpedagogik; digitala verktyg; sociala nätverk;

    Sammanfattning : Denna studie är en kritisk diskursanalys av projektet Make Music Matter. Syftet är att undersöka vad för slags diskurser som projektet bidrar med att skapa, samt hur dessa diskurser kan påverka en musiklärares arbete med digitalt musikskapande. LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Daniela Caldenus; Jihan Sendi; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Diskursanalys; Estetiska aktiviteter; Inflytande; Kommunikation; Makt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka barns rätt till delaktighet och inflytande i undervisning inom och med estetiska uttrycksformer i förskolan. Till de estetiska uttrycksformerna räknas i arbetet, med stöd i läroplanen (Skolverket, 2018) bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. LÄS MER

  3. 3. Jag kasta bandana, jag valde Moncler : En kritisk diskursanalys om skildringen av maskulinitet och intersektionalitet i Yasins låttexter mellan 2015 - 2021

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Viktor Sommer; Adrian Dimle; [2021]
    Nyckelord :Gangsterrap; hiphop; gängkriminalitet; maskulinitet; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Few subjects have been debated and affecting our society as much as shootings and gang related crimes recently. Sweden is no longer portrayed as the “little land just right”, but instead as a society with increasing social economic diversity, criminality and shootings with lethal outcomes. LÄS MER

  4. 4. Frihetskämpar och blodbesudlade ikoner : En kritisk diskursanalys av Linnémonumentet och Louis De Geer-statyn under 2020 års #BlackLivesMatter-rörelse i Sverige

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Zara Luna Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Carl von Linné; Louis De Geer; sculptures; colonial history; representation; anti-racism; Black Lives Matter; Sweden; national identity; collective memory; damnatio memeoriae; critical discourse analysis; postcolonialism; semiotics; critical race theory; decoloniality; planetary love; Carl von Linné; Louis De Geer; skulpturer; kolonialhistoria; representation; antirasism; Black Lives Matter; Sverige; nationell identitet; kollektivt minne; damnatio memeoriae; kritisk diskursanalys; postkolonialism; semiotik; kritisk rasteori; avkolonialisering; planetarisk kärlek;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker diskursen kring Linnémonumentet i Humlegården, Stockholm och Louis De Geer-statyn på Gamla Torget, Norrköping, samt diskuterar vilken betydelse skulpturerna fick under Black Lives Matter-demonstrationerna år 2020 i relation till antirasism och historiska företeelser av 'damnatio memoriae'. Med ett postkolonialt och kritiskt rasteoretiskt perspektiv syftar denna uppsats till att framhäva och analysera de resonemang som tog mest plats under debatten, centrerat kring antirasistiska och icke-vitas röster. LÄS MER

  5. 5. En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska ämnena

    M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Hammar Lovisa; [2014]
    Nyckelord :politics; society; grade system; grades; mark; summative grading; formative grading; ethnographic study; discourse analysis; discourse theory; esthetical program; self-image of the pupils; teacher profession; politik; samhället; betygssystemet; betyg; betygssättning; summativ bedömning; formativ bedömning; etnografisk studie; diskursanalys; diskursteori; estetiskt program; elevers självbild; läraryrket;

    Sammanfattning : Min tanke bakom undersökningen är att betygsättning och olika former av bedömningssätt är frågor lärare måste ta ställning till i utövandet av sin yrkesroll, från ett makt- och elevperspektiv. Som lärare har man makten att öppna respektive stänga dörrar för elever, då betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. LÄS MER