Sökning: "upplevelser fokusgrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 179 uppsatser innehållade orden upplevelser fokusgrupper.

  1. 1. Att observera utanför spelplanen : En kvalitativ undersökning som behandlar vilka faktorer som gör att gymnasieflickor väljer att avstå från att delta i undervisningen i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Uhlin; [2024]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; Genus; Motivation; Självkänsla; Jämställdhet; Social dynamik;

    Sammanfattning : Physical activity is widely acknowledged as vital for maintaining health over both short and long periods. Current research, including a 2023 report from the national food agency, highlights a concerning trend among children and adolescents towards increased sedentarism. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av att ge amningsstöd - Kvalitativa fokusgrupper på en neonatalenhet

    Magister-uppsats,

    Författare :Kimmie Hellström; Eleni Tsartsidou; [2023-05-30]
    Nyckelord :Amning; amningsstöd; erfarenheter; familjecentrerad vård; neonatalvård; prematura spädbarn; sjuka nyfödda; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att få en fungerande amning kan vara en utmaning för både mor och barn men när ett barn föds för tidigt eller sjukt behöver familjen ytterligare stöd då risken finns att barnet inte kommer kunna lära sig amma. Sjuksköterskans roll att ge amningsstöd har stor betydelse i dessa situationer. LÄS MER

  3. 3. ”...det har som växt lite blommor i huvet på nå vis” : En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter av känslor efter en compassionfokuserad gruppintervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hilda Strååt Lundgren; Sigrid Törnqvist; [2023]
    Nyckelord :CFT; self-compassion; adolescents; emotion regulation; affect awareness; CFT; self-compassion; ungdomar; känsloreglering; affektmedvetenhet;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa hos ungdomar är ett växande problem och tonårstiden är en sårbar period för utveckling av bland annat stress, ångest och depression, tillstånd där skam och självkritik ofta ingår. Vidare har svårigheter att reglera känslor identifierats som en orsak till psykiska problem. LÄS MER

  4. 4. Medarbetares upplevelser av attraktivt arbete inomen kommunal hemtjänstverksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Oscar Hedlöf; Filip Edvardsson; [2023]
    Nyckelord :Attractive work; home care; focus group; elderly care; care recipient; welfare; attractive working conditions; attractive work content; job satisfaction; employee attraction and retention; municipality; Attraktivt arbete; hemtjänst; fokusgrupp; äldreomsorg; vårdtagare; välfärd; attraktiva arbetsförhållanden; attraktivt arbetsinnehåll; arbetstillfredsställelse; kompetensförsörjning; kommun;

    Sammanfattning : Swedish elderly care stands before vast employee related challenges in a future with an aging population that will require welfare. By studying what makes working in elder care attractive and what can be done to strengthen its’ attractiveness, tools can be made to attract employees to the occupation and thereby secure the future needs. LÄS MER

  5. 5. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER