Sökning: "vetenskaplig essä om IT"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden vetenskaplig essä om IT.

  1. 1. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER

  2. 2. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER

  3. 3. Samverkan - ett samarbete på olika vilkor. : En vetenskaplig essä om samverkan i grundskolan mellan fritidshemslärare och klasslärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Orhan Anar; Sofia Mårdh; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; curriculum; after-school care teachers; classroom teachers; power; loyalty; loyalty conflict; hierarchy; samverkan; styrdokument; fritidslärare; klasslärare; makt; lojalitet; lojalitetskonflikt; hierarki;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att skapa en bredare och djupare förståelse kring problematiken med samverkan mellan fritidshemslärare och klasslärare. I läroplanen finns brister om vad samverkan ska innehålla och hur den bör utformas och vår gemensamma uppfattning är att det fortfarande finns brister i hur arbetet med samverkan sker. LÄS MER

  4. 4. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mimmie Vannerstedt; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; gender norms; after school center; after school center teacher; genus; kön; normer; könsnormer; fritidshem; fritidshemslärare; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER

  5. 5. Utresor och hemkomster : En vetenskaplig essä om läsning på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johan Thelander; Klas Öberg; [2023]
    Nyckelord :after-school center; reading; reading activities; education bildning ; narrative imagination; knowledge theory; fritidshem; läsning; läsaktiviteter; bildning; narrativ fantasi; kunskapsteori;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä syftar till att undersöka läsning på fritidshemmet, vi har i våra berättelser skildrat situationer om hur läsning och läsaktiviteter kommer till uttryck på våra fritidshem och de dilemman som kan uppstå i arbetet med läsning. I elevernas vardag på fritidshemmet så prioriteras inte läsning av vare sig pedagogerna eller eleverna samtidigt ser vi hur läsningen upplevs som en lust- och meningsfull aktivitet när vi besöker biblioteket med eleverna. LÄS MER