Sökning: "forskningsarbete"

Visar resultat 16 - 20 av 99 uppsatser innehållade ordet forskningsarbete.

  1. 16. Scenario Generation For Vehicles Using Deep Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jay Patel; [2022]
    Nyckelord :Scenario generation; Mixture Density Network; Gaussian Mixture Model; Autonomous driving; Semantic Graph Network; Scenariogenerering; Mixture Density Network; Gaussian Mixture Model; Autonom körning; Semantic Graph Network;

    Sammanfattning : In autonomous driving, scenario generation can play a critical role when it comes to the verification of the autonomous driving software. Since uncertainty is a major component in driving, there cannot be just one right answer to a prediction for the trajectory or the behaviour, and it becomes important to account for and model that uncertainty. LÄS MER

  2. 17. En långlivad soffa för en hållbarare framtid : God anpassningsförmåga och fördelning av slitage kan förlänga en soffas liv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Måns Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :Forskning genom design; Cirkulär design; Cirkulär ekonomi; Möbler; Soffa;

    Sammanfattning : Studien är ett designdrivet forskningsarbete som besvarar frågeställningen: Hur kan en soffa designas utifrån användarens beteende och behov för att möjliggöra ett högt bibehållet produktvärde och därmed stödja ekologisk hållbarhet? Frågan undersöks utifrån perspektivet cirkulär design.  Ett högt bibehållet produktvärde kan uppnås genom underhåll och långa användningsperioder. LÄS MER

  3. 18. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER

  4. 19. Att hitta sitt rätta jag som producent : En självstudie om musikalisk identitet och olika producentroller

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Amanda Fridhagen; [2022]
    Nyckelord :Musikalisk; identitet; producent; artist;

    Sammanfattning : Mitt syfte är i denna undersökning är att definiera min musikaliska identitet och hur den tar sig uttryck genom olika producentroller. I detta forskningsarbete har två låtar producerats. Ena låten är skriven och framförd av min vän och den andra låten är skriven och framförd av mig. LÄS MER

  5. 20. Cluster selection for Clustered Federated Learning using Min-wise Independent Permutations and Word Embeddings

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Pulasthi Raveen Bandara Harasgama; [2022]
    Nyckelord :Federated learning; Distributed machine learning; Clustering; Word Embeddings; Federerad inlärning; Distribuerad maskininlärning; Klustring; Ordinbäddningar;

    Sammanfattning : Federated learning is a widely established modern machine learning methodology where training is done directly on the client device with local client data and the local training results are shared to compute a global model. Federated learning emerged as a result of data ownership and the privacy concerns of traditional machine learning methodologies where data is collected and trained at a central location. LÄS MER