Sökning: "Autonomie"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Autonomie.

  1. 1. Towards Navigational Aids using Augmented Reality for People with Alzheimer’s Disease in Outdoor Environments : A user study using HoloLens 2 around a University campus

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Léa Prémont; [2023]
    Nyckelord :Augmented reality; Alzheimer’s disease; Navigation; Assistive technology; HoloLens 2; Optical See-Through; Localization; Kalman filter; Hologram; TLX; SUS; Réalité augmentée; Alzheimer; Navigation; Technologie d’assistance; HoloLens 2; Optical See-Through; Localisation; Filtre de Kalman; Hologramme; TLX; SUS; Förstärkt verklighet; Alzheimers sjukdom; Navigering; Tekniska hjälpmedel; HoloLens 2; Optisk genomskinlighet; Lokalisering; Kalman-filter; Hologram; TLX; SUS;

    Sammanfattning : This paper investigates the potential of augmented reality (AR) as a navigational aid for individuals with Alzheimer’s disease (AD), offering innovative solutions to the evolving challenges of AD care. As the disease progresses, patients often require more assistance and may transition to care centers, resulting in reduced independence. LÄS MER

  2. 2. LA CRISE DES SOUS-MARINS DANS LA PRESSE FRANÇAISE EN AUTOMNE 2021 Une analyse comparative et quantitative des discours politiques dans Libération et Le Figaro

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Erik Wirdheim; [2022-03-23]
    Nyckelord :Analyse du discours; Iramuteq; textométrie; crise des sous-marins; diskursanalys;

    Sammanfattning : A l’automne 2021, l’Australie annule un important contrat de sous-marins français. Ce n’est pas seulement une perte commerciale, mais l’événement aura aussi des conséquences pour la stratégie militaire française dans la région Indo-Pacifique. LÄS MER

  3. 3. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER

  4. 4. Children Farmworkers' Perspectives in the United States. : A critical analysis of views and perspectives of children's farmworkers in the United States

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Janet Skrzypek; [2021]
    Nyckelord :Child labor; children farmworkers; child and adult s perspectives; agency; schooling; invisible child consumption; autonomy; social actors.; Travail de l enfant agricole; la perspective de l enfant et la perspective de l adult; autonomie; education; acteur social; l enfant consomateur.; Trabajo infantil; ninos trabajadores agricolas; perspectivas del nino y del adulto; autonomia; educacion; social actors; ninos consumidores.;

    Sammanfattning : Abstract The present thesis investigated children farmworkers' perspectives on having a job and balancing work and school. It also investigated parents' perspectives about their children's jobs and how they handle work and school. LÄS MER

  5. 5. Trötta arketyper och hur man på bästa sätt skjuter dem i sank - om avveckling av akademisk domsrätt i Sverige och Tyskland under 1800-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :David Syll; [2016]
    Nyckelord :legal history; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar den självständiga jurisdiktion som i regel hörde varje universitet till. Arbetet är geografiskt avgränsat genom att endast avse rättsutvecklingen i Sverige och Tyskland. Den akademiska domsrätten måste betraktas i den historiska kontext ur vilken den sprang fram. LÄS MER