Sökning: "genus stereotyper reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden genus stereotyper reklam.

  1. 1. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  2. 2. Hur representeras genus i webbshoppen på klädföretaget I Can I Will? : En kvantitativ och kvalitativ analys med fokus på kroppspositivitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Mimi Dettwiler; [2023]
    Nyckelord :Advertising; body image; body language; body height; body positivism; body weight; commodities; clothing size; gender; gender differences; gender roles; gym clothing; I CAN I WILL; ICIW; male gaze; orthoexia; overweight; representation; stereotypes; the ideal body; training; underweight; Genus; handelsvara; I CAN I WILL; ICIW; klädstorlekar; kroppsbild; kroppsideal; kroppspositivism; kroppsspråk; kroppsvikt; könsroller; könsskillnader; längd; male gaze; ortorexi; reklam; representation; stereotyper; träning; träningskläder; undervikt; övervikt.;

    Sammanfattning : This paper uses a quantitative and qualitative approach to analyze whether the Swedishfitness clothing brand I Can I Will’s representation in their online shop corresponds with theirspoken concept of being a brand for everyone who works out regardless if you are training togain strength, change your looks or just because you enjoy it. The quantitative analysisinvestigates the models length compared to height statistics around the world, and theirclothing size relative to social norms about the ideal body. LÄS MER

  3. 3. I’M YOUR MAN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elina Horst; Filippa Kumlander; [2022-08-01]
    Nyckelord :Genus; multimodal kritisk diskursanalys; reklam; stereotyper; Dior;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how perfume advertising portrays men and women from a gender perspective. This qualitative study uses multimodal critical discourse analysis as a method and theory to analyze how the semiotic resources interact to create meaning. LÄS MER

  4. 4. Razors for all humans? A multimodal social semiotic analysis of advertising stereotypes and gender performances

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Olle Tallving; Carl Jonathan Balkow; [2022]
    Nyckelord :gender; stereotypes; advertising; Goffman; beauty products; visual communication; genus; stereotyper; reklam; skönhetsprodukter; visuell kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : This paper aimed to investigate how advertising stereotypes can be challenged or reproduced and how gender is performed, in the context of an allegedly non-stereotypical company. In order to investigate this matter, we conducted a multimodal social semiotic analysis of the Swedish company Estrid, whose razor blades are communicated to all humans. LÄS MER

  5. 5. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Loreta Maloku; Hana Ramadani; [2022]
    Nyckelord :Gender; Representation; Stereotypes; Media; Magazine; Masculine; Feminine; Hegemony; Semiotics; The male gaze; Genus; Representation; Stereotyper; Media; Tidskrift; Maskulinitet; Femininitet; Hegemoni; Semiotik; The male gaze;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER