Sökning: "omvärldsanalys hur gör man"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden omvärldsanalys hur gör man.

  1. 1. Hur kan man begränsa spridningen av allvarliga växtskadegörare? : en studie som belyser riskerna med importerat växtmaterial och plantskolors och handelsträdgårdars attityd kring problematiken

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ola Ringdahl; [2018]
    Nyckelord :allvarliga växtskadegörare; skadegörare på träd; importerat växtmaterial; attityder; plantskolematerial; patogener;

    Sammanfattning : Importerat växtmaterial ser man i de flesta plantskolor och handelsträdgårdar. Det är något som är nödvändigt för att de ska kunna tillgodose kundernas alla önskemål. Med importerat växtmaterial tillkommer risken att på samma gång introducera nya växtskadegörare till Sverige. LÄS MER

  2. 2. Hur antaganden om människans natur påverkar individers ideologiska och politiska övertygelser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Greta Brydolf; Alice Carlson; [2015]
    Nyckelord :människosyn; ideologiska hållningar; partisympatier;

    Sammanfattning : Det finns forskare som påstår att diskussioner om samhällsstrukturer och makt i grunden bygger på antaganden om människans natur. Denna studies syfte är att undersöka relationen mellan individers människosyn och deras politiska övertygelser. LÄS MER

  3. 3. Trendspaning

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :TANYA SIRÉN; JESSICA ENGELBERG; [2014]
    Nyckelord :Trendspaning;

    Sammanfattning : Kläder har gått från att vara funktionella och praktiska till att vara mode - ett sätt att uttrycka sig och sin identitet på som individ. Mode är idag något socialt som tillför tillhörighet och status. Bakom modet finns det kreativitet, kunskap, mängder med undersökningar och analyserande av omvärlden för att kunna skapa ett mode. LÄS MER

  4. 4. Det enda som ska spräckas är myten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Mikaela Bengtsson Sandåker; Jessica Hansson; Amelie Lund; [2012]
    Nyckelord :enkätundersökning; LinkedIn; unga vuxna; Twitter; marknadsföring; kostnadseffektivitet; utvärdering; budskapsstrategier; målanalys; målgruppsanalys; medievalsstrategi; exponering; RAS; pilotstudie; normkritiskt arbete; tystnadsspiral; omvärldsanalys; agenda-setting; opinionsbildning; föreställningar; myth; myt; Goodle AdWords; virusmarknadsföring; viral marknadsföring; kommunikationsplanering; sociala medier; Instagram; Youtube; edutainment; Gunilla Jarlbro; sexualundervisning; skolundervisning; ungdomar; Spotify; Facebook; priming; UM; Ungdomsmottagningen; FHI; Statens Folkhälsoinstitut; vaginal corona; strategisk kommunikation; strategic communication; slidkrans; Riksförbundet för sexuell upplysning; RFSU; health communication; hälsokommunikation; mödomshinna; hymen; bombmatta; organisk tillväxt; utbildning; word-of-mouth; word-of-mouse; normer; folkhälsa; gymnasieskolor; extern kommunikation; selektivitet; noder; kognitiv dissonans; påverkan; medier; oskuld; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi har undersökt ifall myten om mödomshinnan lever kvar bland ungdomar. Efter att ha gjort en enkätundersökning bland gymnasieelever kan vi konstatera att den gör det. Syftet har varit att undersöka hur man kan förändra ungdomars föreställningar med hjälp av kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Värdering av biologiska tillgångar inom svenska skogsbolag -Eventuella subjektivitets problem vid tillämpning av IAS 41

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Veronica Arvidsson; Olivar Bordowski; [2011-03-03]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: I tidigare forskning har det påpekats att IAS 41inte är helt lämplig vi värdering av skogstillgångar då utformningen av standarden tvingar skogsbolagen att använda den tredje metoden för värdering enligt verkligt värde: nuvärde av framtida kassaflöden. Detta innebär att värderingen i praktiken baseras på företagets egna antaganden vilket lämnar utrymme för subjektivitet. LÄS MER