Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Mamma när jag blir stor vill jag bli prinsessa... eller byggarbetare!" : Om HR personalens initiativ för att minska könssegreringen i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Matilda Möller; Sara Bjerkliden; [2024]
    Nyckelord :Male-dominated industry; construction industry; woman; norms; culture; control; institutional theory; recruitment.; Mansdominerad bransch; byggbranschen; kvinna; normer; kultur; kontroll; institutionell teori; rekrytering;

    Sammanfattning : The construction industry has long been and still is a male-dominated sector. Today, the construction industry faces challenges in meeting its recruitment needs, while female workers have been historically excluded from the industry. LÄS MER

  2. 2. Den föränderliga bilden av attraktivt arbete: En kvalitativ studie om Generation Y och Z : Hur organisationer kan arbeta för att behålla medarbetare i de yngre generationerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexandra Sörensen; Lovisa Edwall; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Attractive work; Attract and retain; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivational factors; Job embeddedness; Flexibility; Development; Leadership; Employer branding; Attraktivt arbete; Attrahera och behålla; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivationsfaktorer; Arbetstillfredsställelse; Flexibilitet; Utveckling; Ledarskap;

    Sammanfattning : Konkurrensen på arbetsmarknaden är idag hög och det blir allt viktigare för organisationer att vara attraktiva arbetsgivare för att kunna attrahera och behålla personal. De olika generationerna som idag är yrkesverksamma har enligt forskning olika förväntningar och idéer om vad som identifierar en attraktiv arbetsgivare. LÄS MER

  3. 3. Ger hybridarbete det bästa av två världar? : En fallstudie om ledarskapsstrategier för att gifta ihop effektivitet och välmående

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linnéa Stålnacke; Erika Johansson; [2023]
    Nyckelord :transformative leadership; situationally adapted leadership; hybrid workplace; remote work; open office landscape; communication; trust; social support; transformativt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; hybrid arbetsplats; distansarbete; öppna kontorslandskap; kommunikation; förtroende; socialt stöd;

    Sammanfattning : Problembakgrund: Covid-19 innebar att många företag blev tvingade till att införa arbete på distans. Kontorslandskapen ekade tomma och många chefer stod inför en stor utmaning – att leda på distans. LÄS MER

  4. 4. Ett Högre syfte och attraktiv kvalitet i systematiskt kvalitetsarbete : En fallstudie av en kommunal verksamhet som mottagit en kvalitetsutmärkelse

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Gulli Saeidyfar; Johanna Apell; [2023]
    Nyckelord :Attractive quality; committed leadership; higher purpose; employee commitment; continuous improvement; leading change; Total Quality Management TQM ; Attraktiv kvalitet; engagerat ledarskap; högre syfte; medarbetarengagemang; ständiga förbättringar; förändringsledning; offensiv kvalitetsutveckling TQM ;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att medarbetarengagemang är viktigt för att nå framgång i kvalitets- och förbättringsarbete. Vikten av ett högre syfte lyfts som en stark drivkraft för att uppnå förändring och resultat. LÄS MER

  5. 5. Employer branding inom vård och omsorgssektorn : En kvalitativ studie om privata och offentliga vårdcentraler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Charlie Björklund; Karl Odebäck; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; brand building; attracting staff; retaining staff; organizational culture; work environment; Employer branding; varumärkesbyggnad; attrahera personal; bibehålla personal; organisationskultur; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hela vård och omsorgssektorn har idag stor personalbrist och svårigheter att rekrytera personal. Enligt statistik kommer det krävas ökad personal inom vården ända fram till år 2035. Vilket blir en stor utmaning för en bransch som redan idag lider av stora svårigheter att attrahera personal till verksamheterna. LÄS MER