Sökning: "barn - och fritids lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barn - och fritids lärare.

  1. 1. Hela barnet hela dagen : Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Karin Norstedt; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; Kompetensutveckling; Specialpedagogik; Stöd; Handledning;

    Sammanfattning : Norstedt, Karin (2020). Hela barnet hela dagen, Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Digital värdegrund på fritidshemmet : En utforskande essä om riskmedvetenhet kring digitala plattformar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Liselott Wågdalen; [2020]
    Nyckelord :Digital risk; After-school centre; After-School teacher; Challenges; ICT; Dialogue; Perspective; Pedagogy; Perceptions; Possibilities; Digital groundwork; Abusive behavior; Digitala risker; Fritidshem; IKT; Lärare i fritidshem; Lärarperspektiv; Pedagogik; Dialog; Utmaningar; Digital förberedelse; Kränkande beteende; Digital värdegrund;

    Sammanfattning : This is a scholarly essay in which i examine and reflect on my issues related to digital risk and behavior in school and after-school centre. I have two questions that i wanted to focus on. LÄS MER

  3. 3. Livet mellan träden : Ett arbete om livet förbi skogens stigar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ida Cardestål; [2020]
    Nyckelord :Spatial design; information design; perception; affordance; phenomenology; living environment; animals; children.; Rumslig gestaltning; informationsdesign; varseblivning; affordance; fenomenologi; hem; livsrum; djur; barn.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts i samarbete med Åkerskolan i Strängnäs kommun och med stöd från Tekniska museet i Stockholm. Eleverna som har deltagit i studien går i årskurserna 1-4. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet : Fritidslärarens arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :David Hontwedt; Victor Rezaii; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; fritidshem; språkutveckling; modersmål; andraspråksinlärning; sociokulturellt perspektiv; dialog och mening; mediering; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Flerspråkighet är ett aktuellt ämne i skolans verksamheter på grund av ökad invandring till Sverige. Flerspråkighet har därav blivit vanligare i samhället och barn i de olika verksamheterna behöver stöd i både sitt första språk men även i deras andraspråk. LÄS MER

  5. 5. "Om man inte jobbar med sociala samspel, jobbar man med något annat än fritids" : Hur lärare arbetar för att skapa lärande i barns samspel på fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Andersson; [2016]
    Nyckelord :Barn; fritidshem; lärande; lärarperspektiv; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån lärarens perspektiv, analysera hur denne upplever lärandet i barnens sociala samspel med varandra på fritidshemmet samt få kunskap om hur lärare på fritidshem beskriver hur de kan arbeta för att skapa lärande i sociala samspel. Det sociala samspelet och goda förhållanden mellan lärare och barn i grupp är en viktig del i barns personliga utveckling, det ger barnet en lust att lära. LÄS MER