Sökning: "bildsemiotik"

Visar resultat 31 - 35 av 41 uppsatser innehållade ordet bildsemiotik.

  1. 31. Snuggimals och Hot Wheels

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Nödtveidt; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:  Syftet med denna uppsats  är att genomföra en kvalitativ undersökning av hur leksaksreklam ochleksakspresentationer ser ut ur ett genusperspektiv. Uppsatsen huvudfråga är om och hur olika genusstereotyperoch symboler används i leksaksreklamen. LÄS MER

  2. 32. Går budskapet fram? : En undersökning om bildanalys och bildtolkning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet

    Författare :Elin Strand; [2011]
    Nyckelord :betraktare; konstnärens budskap; perception; bildanalys; bildtolkning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka huruvida betraktaren kan urskilja en konstnärs budskap i ett specifikt verk. Det hävdas att vi baserar våra tolkningar på vad vi till exempel har för utbildning och vad våra tidigare erfarenheter är. LÄS MER

  3. 33. Konsten att övertyga

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Japanska

    Författare :Sammy-Sebastian Tawakkoli; [2010]
    Nyckelord :picture semiotics; reklamspråk; pragmatik; Japan; pragmatics; Advertising Language; bildsemiotik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This report seeks answers to the questions "Do companies change the language and thus, the way they market themselves relative to the domestic / foreign market?" And "If so, how is that change manifested?". Relevant, for answering the questions, parts of pragmatics and picture semiotics are presented. LÄS MER

  4. 34. Sex till salu? En kvalitativ studie av reklamannonser ur svenska Elle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Engström; [2010]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Bildsemiotik; Kritisk diskursanalys; Sexualitet i reklamen; Skönhetsideal; Genus; Fördomar; Stereotyper i pressen; Damtidningar; Veckotidningar; Reklam i pressen; Social Sciences;

    Sammanfattning : ”Sex till salu?” är skriven av Hanna Engström, student vid enheten för medie- och kommunikationsvetenskap i Lund. I denna uppsats analyseras framställningen av kvinnor i reklamannonser ur modemagasinet Elle. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framställningar av kvinnan och sexualitet förekommer i det empiriska materialet. LÄS MER

  5. 35. Naturligt farligt : Hur visualiseringar av klimatförändringar är laddade med tecken och känslor

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Mattias Jägerskog; [2010]
    Nyckelord :climate change; nature; environment; climate; internet; media; Expressen; Gary; Braasch; visualization; images; photographs; emotions; feelings; fear; hope; guilt; compassion; nostalgia; truth; myth; semiotics; archetypes; icons; index; symbol; Höijer; iconographic; sign; interpretant; object; decoding; generic; anchoring; objectification; ecophobia; context; klimatförändringar; natur; miljö; klimat; internet; media; Expressen; Gary; Braasch; visualisering; bilder; foton; känslor; rädsla; hopp; skuld; medlidande; nostalgi; sanning; myt; bildsemiotik; semiotik; urbilder; ikon; index; symbol; Höijer; ikonologisk; ikonografisk; preikonografisk; tecken; interpretant; objekt; avkodning; generiska; förankring; objektifiering; ekofobi; kontext;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to examine the relationship between feelings and visualizations of climate change. A case study was done on visualizations of climate change from a web page concerning climate change published by the Swedish newspaper Expressen and from the American photographer Gary Braasch’s web page “World view of global warming”. LÄS MER