Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Upphovsrättens paradigmskifte i eran av den fjärde industriella revolutionen - En studie om metamorfos av upphovsmannarättens föremål och personlig integritet i ljuset av deepfakes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emilia Ahnborg; [2023]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; EU-rätt; immaterialrätt; upphovsrätt; personlig integritet; deepfakes; artificiell intelligens; musikindustrin; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In today's era, the fourth industrial revolution, we are facing a new technological reality. AI technology’s ability to, almost identically, simulate the voices of existing individuals in AI-generated works raises fundamental copyright issues about what should truly be protected by copyright. LÄS MER

  2. 2. Vem talar för djuren? Utredning av talerätt för djurskyddsorganisationer i fråga om etiska godkännanden av djurförsök

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Eleonora Rönström; [2022]
    Nyckelord :förvaltningsrätt; processrätt; djurrätt; djurskydd; talerätt; djurförsök; etiska godkännanden; djurförsöksetiska nämnder; förvaltningsprocessrätt; förvaltningslagen; ideella organisationer; djurskyddsorganisationer; djurskyddslagen; etisk prövning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish Animal Welfare Act states that animals have a number of different interests and needs that must be protected. At the same time, animals are legally categorized as objects and, as a result, cannot stand as a legal party and have their interests represented in legal proceedings. LÄS MER

  3. 3. Full-stack musik : En studie om back-end, front-end och full-stack terminologi inom låtskapande och musikproduktion

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Bo-Lennart Heitmann; [2021]
    Nyckelord :Music production; songwriting; back-end; front-end; full-stack model; recruitment; creative collaboration; Musikproduktion; låtskrivande; back-end; front-end; full-stack modell; rekrytering; kreativa arbetsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att presentera process och erfarenheter från mitt konstnärliga musikproduktionsprojekt som genomförts under mitt sista år av min masterutbildning. Genomförandet har bestått av att skapa ett svenskt popmusikalbum där låtar har skapats enskilt, genom samarbeten och tre verk har blivit slutförda och distribuerats på streamingtjänster så som Spotify och YouTube. LÄS MER

  4. 4. Upphovsrättsligt skadestånd : Med fokus på beräkning av skadestånd vid upphovsrättsligt intrång genom tillgängliggörande av filmverk på internet

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Rasmus Lövrén; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det framgår redan av Regeringsformens (1974:152) (RF) 2 kap. 16 § att författare, konstnärer och fotografer äger rätt till sina verk enligt bestämmelser som meddelas i lag. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesintrång och yttrandefrihet – Om ideella organisationers möjlighet att använda kända varumärken i konst, kritik och varumärkesparodier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Bergström; [2020]
    Nyckelord :civilrätt; förmögenhetsrätt; EU-rätt; immaterialrätt; varumärkesrätt; yttrandefrihet; äganderätt; EKMR; EU-stadgan; varumärke; parodi; varumärkesparodi; Sverige; EU; konst; kritik; varumärkesanvändning; ideella organisationer; det utökade skyddet; anseendeskydd; private law; property law; EU law; intellectual property law; trademark law; trademark rights; freedom of speech; freedom of expression; property rights; intellectual property rights; ECHR; EU Charter; trademark; parody; trademark parody; Sweden; art; criticism; trademark use; non-profit organizations; trademark dillution; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärken utgör en viktig kommunikationskanal för varumärkesinnehavaren. Det finns dock fler än varumärkesinnehavaren som vill kunna använda varumärket för att kunna förmedla olika typer av budskap, bl.a. ideella organisationer. LÄS MER