Sökning: "rättvisa teori"

Visar resultat 16 - 20 av 117 uppsatser innehållade orden rättvisa teori.

  1. 16. Konsten att söka tilläggsbelopp : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers och speciallärares upplevelser av att söka tilläggsbelopp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Lilja; Dzeneta Kasapovic; [2022]
    Nyckelord :Tilläggsbelopp; likvärdig skola; särskilt stöd; finansiering av särskilt stöd; rättvisa; etiskt dilemma;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur specialpedagoger och speciallärare i kommunal verksamhet på högstadiet och gymnasiet upplever arbetsprocessen med att ansöka om tilläggsbelopp. Vi valde detta område för att vi har uppmärksammat och ifrågasatt hur omfattande särskilt stöd beviljas och tillgodoses. LÄS MER

  2. 17. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares berättelser om förhållningssätt och dess uttryck i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefine Andersson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; disciplinär makt; flerspråkighet; förskola; modersmål; normkritiskt perspektiv; social praktik; social rättvisa; undervisning; transspråkande;

    Sammanfattning : I takt med samhällsutvecklingen möter och möts allt fler flerspråkiga barn i förskolan och språk- och kunskapsutveckling utgör idag samhällsaktuella debatter. Föreliggande studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar och förhåller sig till flerspråkighet, samt hur de beskriver att de bedriver undervisning i relation till fenomenet – för att medverka till flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling i enlighet med en likvärdig utbildning. LÄS MER

  3. 18. Self-branding on elite level : How female athletes use social media for empowerment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Stephanie Wiebach; [2022]
    Nyckelord :social media; feminism; empowerment; sports; athletes; self-branding; media; economics; management; ethics; digital marketing; internet; diversity; society; female athletes; new media; strategy; sociala medier; feminism; egenmakt; idrott; atlet; self-branding; media; ekonomi; hantering; etik; digital marknadsförare; internet; mångfald; samhälle; kvinnliga idrottare; nya medier; strategi;

    Sammanfattning : Professional athletes use social media for many different purposes. That includes sharing personal lives, sport achievements as well as endorsements and branding activities with sponsors. LÄS MER

  4. 19. Den organisatoriska rättvisans påverkan på arbetstillfredsställelse hos personal i organisationer som använder bemanningspersonal : En kvantitativ tvärsnittsstudie inom tillverkningsindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Malin Torstensson; Nora Shalaby; [2022]
    Nyckelord :Job satisfaction; organizational justice; temporary agency workers; permanent employees; manufacturing industry; Arbetstillfredsställelse; organisatorisk rättvisa; bemanningspersonal; ordinarie anställda; tillverkningsindustrin;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Användning av bemanningspersonal är utbrett i Sverige, ca en tredjedel av den privata sektorn använder bemanningspersonal och det vanligaste motivet är för att uppnå flexibilitet och stabilitet i personalstyrkan. Bemanningspersonalens triangulära förhållande mellan bemanningsföretaget och kundorganisationen skapar utmaningar för kundorganisationen i ledningen av arbetet. LÄS MER

  5. 20. ColorsxStudios och skatten vid regnbågens slut : Den mytiska marknadsföringen och det autentiska ansvaret

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Moa Fox; [2021]
    Nyckelord :Myt; Barthes; Roland Barthes; Visuell retorik; Woke washing; Marknadsföring; Retorik;

    Sammanfattning : I dagens läge vill konsumenter se varumärken ta ställning i politiska och sociala diskurser och därför tenderar varumärken ofta navigera för att kunna representera sig själva som brydda om olika aktuella politiska frågor. När man ser till hur varumärken försöker ligga i linje med idéer om social rättvisa är det viktigt att notera kapitalismens roll i samhället, där det som är moraliskt ofta är bestämt eller påverkat av det som har ekonomiskt värde. LÄS MER