Sökning: "diskurs kvinnor"

Visar resultat 16 - 20 av 254 uppsatser innehållade orden diskurs kvinnor.

  1. 16. Dags att ta kvinnokroppen på blodigt allvar! : En studie om svenska varumärkens diskursiva konstruktion av kvinnors menstruation och självbild

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Lundgren; Clara Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :equality; feminism; gender; marketing; media; menstruation; representation; self-image.; feminism; genus; jämställdhet; marknadsföring; menstruation; media; porträttering; självbild; varumärkesidentitet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how the female body is portrayed by Swedish brands focused on intimate care products. The focus lies on the brands Libresse and Deodoc and their marketing material on Instagram. A goal-oriented selection was carried out, based on three criteria in order to collect as much relevant material as possible. LÄS MER

  2. 17. Att stärka kvinnor och stötta män : En dokumentanalys av initiativ för ökad jämställdhet inom Byggnads och Byggcheferna

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sophie Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Bacchi; byggbranschen; jämställdhetsarbete; policyanalys;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har det övergripande syftet varit att genom ett kritiskt perspektiv granska och problematisera det innehåll som presenteras i samband med arbete för ökad jämställdhet. Det utvalda materialet som analyserats har författats och publicerats av fackförbundet Byggnads respektive branschföreningen Byggcheferna. LÄS MER

  3. 18. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dunia Ablahad; Bella Lyngbrant; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; könsnormer; läromedel; bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka olika läromedel för SO i låg- och mellanstadiet med fokus på kön och genus. Den första forskningsfrågan som analysen baserades på var hur många kvinnor/flickor och män/pojkar som fanns med i de utvalda läromedlen. LÄS MER

  4. 19. Ålder är bara en siffra, eller? : En multimodal diskursanalys om representationen av äldre kvinnor i Lindex och Cellbes reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alva Johansson; Cajsa Thorsson; [2022]
    Nyckelord :Multimodal discourse analysis; social sustainability; inclusion; ageism; representation; stereotypes; advertising; Lindex; Cellbes; Multimodal diskursanalys; social hållbarhet; inkludering; ålderism; representation; stereotyper; reklam; Lindex; Cellbes;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur äldre kvinnor representeras i Lindex och Cellbes reklam. Äldre får sällan synas i reklam och därmed underrepresenteras en stor del av Sveriges befolkning. Lindex och Cellbes är två svenska modeföretag som strävar efter att vara både socialt hållbara och inkluderande. LÄS MER

  5. 20. "Jag mår så dåligt, jag slog min fru!" - En diskursanalys av hur mäns våld mot kvinnor i nära relation porträtteras av BBC

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Moa Ericsson Brandt; Beata Sjödahl; [2022]
    Nyckelord :Mäns våld mot kvinnor; våld i nära relation; radikalfeminism; BBC; medieporträttering.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Studien analyserar, med hjälp av Bacchis WPR-ansats, den diskurs som genomsyrar BBC:s porträttering av mäns våld mot kvinnor i en nära relation. Vidare analyseras hur radikalfeminismen ställer sig till diskursen. Studien utgår från 27 nyhetsrapporter, om enskilda våldshandlingar under den senare halvan av 2020. LÄS MER